Inhoudsopgave
Aantal Type Facebook Advertenties
Facebook heeft haar advertentievormen enorm uitgebreid afgelopen jaren. So-MC zet de meest gebruikte Advertentievormen op Facebook even op een rijtje voor je!
Een paar jaar geleden, toen So-MC nog de trotse eigenaar was van het domeinnaam www.AdverterenFacebook.Com?*, waren er een paar keuzes om te adverteren op Facebook;
- adverteren op Facebook met als doel het genereren van clicks naar je eigen site
- adverteren op Facebook met als doel het krijgen van zichtbaarheid
- adverteren om meer likes te genereren voor je eigen Facebook business page.
Laten we maar met de deur in huis vallen; dit aantal is nogal gegroeid. Facebook heeft haar mogelijkheden om te adverteren op haar platform enorm uitgebreid en als je voor het eerst op Facebook Business Manager kijkt, kun je door de hippe termen jouw gewenste doel maar net vinden. Als je al weet waar je moet zoeken…
Naast het ‘boost post’ waarmee je snel meer interactie kunt krijgen op je bericht, zijn er nog diverse mogelijkheden. Het overzicht hieronder zoomt in op de vormen die je NU veel ziet bij Facebook Adverteren.
Hier worden populaire Advertentievormen op Facebook één voor één toegelicht, lees snel verder!
1. Facebook Adverteren in de Newsfeed
De advertenties in je Newsfeed via je mobiel, zijn de afgelopen jaren flink toegenomen. Je zit lekker door je posts heen te scrollen en om de (circa) 3, 4, 5 posts van je vrienden, komt er een gesponsord bericht. Als pagina beheerder kun je gericht jouw doelgroep bereiken (als je goed target uiteraard) met zo een bericht. Je merkt aan de hand van je resultaten of de gesponsorde posts zijn aangeslagen.
2. Facebook Adverteren in de Stories
Sinds Facebook Stories heeft gelanceerd, hebben ze uiteraard ook de mogelijkheid om hierin te adverteren. In je stories scrollt een gebruiker niet van boven naar beneden maar juist van links naar rechts. Tussen de ‘organische’ stories (stories van mensen uit je Facebook vrienden-kring) staan nu ook gesponsorde stories.
3. Facebook Adverteren via Carrousel Ads
De Carrousel Advertenties bestaan uit minmaal 2 en maximaal 10 foto’s of video’s die je kunt laten sliden in één advertentie. Stel je wilt een setje kleren laten zien, dan kun je dit leuk doen om voor de Carrousel Ads te kiezen (denk aan één foto per item; een foto van de jas, de trui, de broek, de schoenen en de accessoires). Je kunt elk item naar een aparte url sturen; dat is natuurlijk super in het geval dat je een webshop hebt en per item een andere link wilt meegeven!
4. Facebook Adverteren in Messenger
Sinds het gebruik van Messeging apps enorm is toegenomen, en dus ook het gebruik van Facebook Messenger, zie je hierin ook advertenties. Je kunt als bedrijf, organisatie, merk dus ook tussen de privéberichten van jouw (potentiële) klanten terecht komen.
5. Facebook Adverteren via de Newsfeed op desktop
De advertentievormen waar het mee begon! De advertenties in de newsfeed van je fan, (toekomstige) klant via desktop tonen. Deze advertentievorm is ietwat aan het uitsterven simpelweg door het feit dat steeds meer mensen Facebook vanuit hun smartphone bezoeken (ca. 80 – 90% van de bezoekers komen via mobiel, maar let op, dit kan verschillen per doelgroep) en doordat er in de tussentijd veel meer opties zijn bijgekomen voor Facebook adverteren.
6. Facebook Adverteren via de Rechterkolom op de desktop
Ook dit is een gouwe ouwe! Aan de rechterkant van je desktop zie je de meest recente Stories, daaronder de verjaardagen en dan advertenties. Vaak relatief klein weergegeven.
7. Facebook Adverteren via het Audience Netwerk
Het Audience Netwerk van Facebook bestaat uit sites (apps) van derde partijen. Met andere woorden; als je hier op gaat adverteren wordt jouw advertentie getoond aan mensen die op sites (apps) zitten die gelinkt zijn binnen dit netwerk. Je advertentie wordt dus NIET op Facebook zelf getoond als je enkel voor deze optie gaat. Dit kan interessant zijn als je meer awareness nodig hebt voor je product of dienst en veel mensen tegelijk wilt bereiken, ook buiten Facebook om.
8. Facebook Adverteren via Facebook Marketplace
Deze is relatief nieuw aangezien Facebook Marketplace nog maar twee jaar bestaat. Stel dat je weet dat jouw doelgroep op zoek gaat naar tuinspullen via de marktplaats van Facebook, kun je hier ook tussen komen te staan met jouw product of dienst!
Wanneer gebruik je welke advertentie?
Dat is afhankelijk van onder andere welk doel je hebt. Denk hierbij aan de volgende doelen:
- het verhogen van engagement op je bericht
- het verhogen van engagement op je event
- het genereren van clicks naar je site
- het genereren van leads naar je site
- het stimuleren van sales op je webshop
- het verhogen van naamsbekendheid
- het stimuleren van direct contact middels privé berichten
Je kunt dus zelf diverse formats met diverse doelen combineren. Zo laat Facebook zien dat ze online adverteren echt naar een niveau hoger brengen maar het niet altijd voor iedereen even duidelijk maken. Tip; denk echt eerst na wat je wilt bereiken, kies daarna je doelstelling en dan pas je advertentieformat.
So!
Wil je meer weten over Facebook Advertising? Neem vrijblijvend contact op of bekijk de workshops.
*) Deze is ca. 5 jaar na dato verplicht ingeleverd bij Mark Zuckerberg….
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.