Inhoudsopgave
Wie is jouw concurrent in de App Store?
Men verwacht dat in 2015 er acht keer zoveel tablets verkocht wordt als in 2010. De prognose luidt dat er dan 149 miljoen tablets over de toonbank gaan. Dit zou goed zijn voor een derde plaats in het rijtje ‘consumentenelektronica’, op televisies en pc’s na.
90.00 iPad Apps
Op moment van schrijven zijn er meer dan 90.000 Apps te downloaden die speciaal voor de iPad zijn ontworpen. En dat is het aantal wat te vinden is in de officiële App Store. Daarnaast zijn er nog de App marktplaatsen die ook Apps aanbieden, vaak tegen lagere tarieven (Apple houdt 30% van de winst van een App, bij andere App stores is dit vaak lager).
De impact van de tablets is dus niet alleen hoog voor de consumenten. Tablet eigenaren kunnen kiezen uit een l  legio mogelijkheden. Van Functionele Apps (tekstverwerking) tot Sportieve Apps (Iyoga) tot Game Apps (Milk  the Cow). Maar de impact op het bedrijfsleven is nog hoger, wat zijn de gevolgen voor marketeers,  ontwikkelaars en de advertising markt…?
Naast de zakelijke functionaliteiten die de iPad bieden, is het lezen van boeken en tijdschriften ook een veel  voorkomende gewoonte. Niet alleen de manier van lezen is anders dan een offline krant of via de PC, maar ook  de content van de magazines apps zijn anders. Neem Flipboard. Hiermee kan je op een grappige, manier diverse  magazines downloaden. Van Oprah, Technews, Surfmagazine tot een samengesteld magazine waarbij jouw  twitter / facebook vrienden prominent in beeld komen.
Kansen en bedreigingen
Leuk gedaan en innovatief. Maar hoe ga je daar als bedrijf mee om? Wat zijn de kansen, bedreigingen? Wat levert het op? En de vraag anno 2015 is niet meer: wie is online je concurrent, maar wie in de App Store is jouw concurrent? En hoe scoort jouw App? In de online Dashboards anno 2015 komt vast en zeker een een speciale kolom van de ‘App-Analytics’.
En welke A-merken zijn er nu bijvoorbeeld aanwezig in de app markt? Als men een vluchtige blik werpt op de meest bekende sportmerken, kan men concluderen dat Nike aanwezig is met haar twee iPad apps, Rebook ook, maar Puma, Adidas en Diadora (nog?) niet. Nike heeft een stijlvolle app met content over bekende sportsters en hun motivatie. Reebok heeft een game ontwikkeld.
Maar net als via Google, zullen consumenten vaker op een zoekwoord, zelfstandig naamwoord zoeken dan op  merk. Mits je een gevestigde naam bent in een bepaalde branche. Bijvoorbeeld een Nu.nl die nieuwscontent  aanbiedt.
Maar wat betekent dat voor een merk? Ga je zelf een App lanceren met content over jouw bedrijf, producten,  net als Nike? Ga je een interactieve app maken, zoals Reebok doet met haar game, ga je meeliften met andere  apps? Door bijvoorbeeld je Facebook pagina goed op orde te hebben zodat de mensen die jouw merk ‘liken’  deze krijgen te zien via een ‘online magazine app’ zoals Flipboard?
Kortom, uiteraard is een app een middel om een doel te bereiken en zal afhankelijk van de strategie, doelen en  doelstellingen van een bedrijf een manier gevonden worden. Punt is dat de ontwikkelingen snel gaan en deze markt continue verandert. Zowel aan de aanbod als gebruikers kant. Voor bedrijven die de wens hebben uitgesproken voorop te willen lopen en of zichzelf een ‘innovatief’ imago aan willen meten is het in ieder geval een idee om alvast te gaan experimenteren en af te kijken…
So! Contact
Meer leren over Conceptontwikkeling, Trends? Neem contact op met So-MC.
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.