Wat zijn Digital Natives? So-MC

Wat zijn Digital Natives?

Je kent ze wel. Kinderen. Kleine kinderen. Hele kleine kinderen. Oudere kleine kinderen. Tieners. Met of zonder smartphone in hun hand. Maar allen opgegroeid met het net. Het wereldwijde web. Het internet. Appjes. Snapchat. Filters. Emoji’s. Piepjes. FortNite. Netflix. YouTube. And so on.

De ‘Next Gen’ is eigenlijk al hier. En ze weten niet beter of ze kunnen aan elk type informatie, entertainment komen wat ze op dat moment nodig denken te hebben. Ze gooien elke ervaring om van push naar pull marketing. Ze weten exact de weg naar dat ene filmpje en swipen zonder erbij na te denken. Alles gaat op intuïtie en ervaring. Want hoe jong ze ook zijn, ervaring met een smartphone, iPad of welke screensize dan ook- is er.

 

Wat zijn Digital Natives?

De ‘Digital Natives’, term bedacht door Marc Prensky, is dus een generatie die hun naam ontlenen aan het feit zo opgegroeid te zijn met digitale instrumenten dat het voor hun eigen is. Het internet is simpelweg niet meer weg te denken.

Internet is voor Digital Natives net zo normaal als eten, drinken, slapen en alle andere basisbehoefte.

Digital Natives zijn geboren tussen 1992 en nu.

De taal der Emoji’s 

En let’s face it; de taal der Emoji’s is ook van hen. Phonetisch communiceren met een emoji… dat is wel ‘hun’ digitale taalgebruik. Waar andere generaties soms nog wat worstelen met het emoji gebruik en de ongeschreven regels van WhatsApp, weet deze generatie naadloos alle betekenissen van elke emoji.

Merken waar Digital Natives mee opgroeien

Digital Natives groeien logischerwijs ook op met andere merken. Traditionele media is er nog wel maar wordt anders ingezet. Kijk maar eens bij een jonger iemand op zijn of haar smartphone en de kans is groot dat YouTube, Netflix staat geïnstalleerd. Ze hebben zelfs al op jonge leeftijd de keuze welke informatie ze consumeren, wanneer en hoe ze dat doen.

Merken waar Digital Natives mee opgroeien

Wat is het verschil tussen Digital Natives en generatie Z?

Het is een andere benaming maar de definitie (de generatie met haar eigen cultuur en media behoeftes) komen overeen. Er zijn uiteraard nog wat mensen die wat aan te merken hebben op de inhoud; hun argument is dat niet iedereen van generatie Z goed met de digitale maatschappij overweg kan. (En dat zal ook zeker zo zijn, maar het merendeel wel en daar ga ik ook vanuit bij het schrijven van dit artikel :)). 

Rechtstreeks uit China

Waar naar, mijn opinie, bedrijven serieus rekening mee dienen te houden is dat het voor hen normaal is dat je spullen direct vanuit je smartphone rechtstreeks uit China kunt bestellen. Neem Wish en Ali Express; de twee mobiel-commerce giganten op het moment van schrijven. Veel tieners kennen deze webshops en weten precies wat elk item kost, waar en hoe ze het kunnen bestellen en welk item wel en niet zijn geld waard is.

Ze groeien op met het besef dat je rechtstreeks uit China je spullen kunt kopen, van drones tot en met je nieuwe schoenen. Tegen de allerlaagste prijzen.

Influencers

Generatie Z of te wel de Digital Natives groeien volop op met Social Media en zijn dus ook gewend influencers te zien in hun tijdlijn. Sterker nog ze ‘abonneren’ zich vrijwillig op deze nieuwe vorm van ondernemerschap. Via YouTube direct al je activiteiten van je helden kunnen zien…

Enzo Knol was één van de eerste aanstekers in ons land, al in 2014 (!) werd zijn succes onderschat, zelfs door hem zelf. Zijn spontane uitnodiging om hem te ontmoeten eindigde met een politie escort omdat er te veel mensen op af kwamen. En sindsdien is hij niet minder populair geworden.

En ook John de Mol wordt wakker. Hij koopt het immens populaire StukTV (voor een nog onbekend bedrag) om ook op dat vlak iets van marktaandeel te gaan hebben.

John de Mol koopt StukTV
Foto: Nu.nl

Influencemarketing is dus een verschijnsel wat voor velen van hen ‘heel’ normaal is. Zowel om te volgen als mogelijke inspiratiebron om zelf zo later je centjes te gaan verdienen.

Snel. Sneller. Snelst

Deze mensen (wat dat zijn het tenslotte ook gewoon, gelukkig) zijn gewend om online snel een reactie te krijgen. Zij het via WhatsApp naar vrienden toe of via Social naar bedrijven toe. Zij weten als geen ander hoe snel je reactie kunt verwachten dus verwachten dat simpelweg ook. Dit heeft voor vele bedrijven wel impact; als zij deze generatie willen (gaan) bedienen weet je dat je je webcare en klantenservice simpelweg snel, sneller, snelst moet laten werken…

So. Kortom

Je kunt van alles vinden van deze generatie. En dat mag uiteraard ook. Maar simpelweg heeft het gegeven dat zij opgroeien met ‘digital stuff everywhere’ een grote impact op bedrijven en organisaties. Hun verwachtingspatroon op diverse vlakken is simpelweg anders (denk aan producten, prijzen, levertijden en ook communicatie en marketing). Het is een interessante beweging en zeker één om te blijven volgen. Dus… wil jij hier meer over weten? Neem dan contact op met So-MC!