Inhoudsopgave
Wat is Poparazzi?
De nieuwste hype op en van Social Media is hier! Poparazzi is dé nieuwe trend als het gaat om social apps en snelle content. Deze app is net als TikTok en Snapchat gebaseerd op o.a. foto’s, veelal ‘snelle’ content; kortom; een app met, tot nu toe, een hoog entertainende factor maar die het net wat anders aanpakt. Poparazzi is deze week gelanceerd en meteen de meest gedownloade app van Amerika. Lees hier wat Poparazzi is, wat je er mee kunt en wat het uniek maakt!
Meest gedownloade app van het moment
In de eerste drie dagen hebben al meer dan 780.000 iPhone gebruikers de app gedownload; hiervan kwam het merendeel uit Amerika, namelijk 55%. De overige downloads kwam uit onder andere het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Momenteel is Poparazzi, net als Clubhouse in het begin was, enkel toegankelijk voor IOS gebruikers.
Wat kun je met Poparazzi?Â
De app valt qua functionaliteit en design echt in het rijtje ‘nieuwe social media’. Met Poparazzi kun je;
- Foto’s delen; maken via de app of uploaden vanuit je foto albums;
- Gif’s maken (in-app);
- Vrienden ‘poppen’ (taggen);
- Getagd worden;
- Direct commenten met een emoji’;
- Jouw Pop direct delen op andere social networks;
Zoals je hieronder ziet is er ook een directe koppeling met Snapchat.
Hoe werkt Poparazzi?
Het concept van Poparazzi is simpel.
- Je maakt een foto of meerdere foto’s van jouw vriend, vriendin (of vrienden)
- Je deelt de foto via de app
- Je tagt ‘popt’ jouw vriend en-/of vriendin (of vrienden
- Hij/zij/hen keuren de foto goed zodat deze op hun profiel verschijnt (of ze keuren de foto af, dat kan uiteraard ook ;-)).
Zo heeft de ‘gebruiker’, degene waar jij Paparazzi voor speelt, altijd de controle.
Bekijk hier de video en laat onder de video jouw mening achter;
Wie kan jouw foto’s zien?Â
In de settings kun je zelf instellen wie je wilt dat jou mag ‘poppen’. Je kunt hierbij kiezen uit;
- Iedereen
- Jouw netwerk; mensen die jij hebt toegelaten.
Wat maakt Poparazzi uniek?Â
No selfies
Zodra je de app hebt gedownload en zelf een foto wilt maken, valt je wellicht al meteen één ding op; je kunt geen Selfie-maken. De Selfie kant van de camera is uitgeschakeld. Hierdoor ben je dus ‘verplicht’ om, mocht je een foto, video, gif van jezelf op het platform willen zien, een pop samen te maken met je vrienden. Anderen kunnen jou dus wél visueel vastleggen en taggen waardoor jouw (persoonlijke) zichtbaarheid omhoog gaat. En dit is ook waar Poparazzi omdraait; jij bent zelf de paparazzi van jouw vrienden en zij van jou. Het idee hierachter is simpel; de bedenkers wilden juist een platform ontwikkelen waarbij het échte beeld centraal staat en niet het ‘perfecte plaatje’ of hoe we willen dat anderen ons zien.
PopscoreÂ
Poparazzi werkt met een zogeheten ‘popscore’ gebaseerd op de populariteit van jouw content. (En uiteraard; hoe hoger beter jouw content scoort, hoe hoger jouw popscore). Dit competitieve element kan er uiteraard voor zorgen dat gebruikers geattendeerd worden op het delen van relevantere, interessantere, leukere ‘pops’.
Geen volgers en-/of comments mogelijkÂ
De app laat je geen volgers zien en-/of aantal volgers, enkel je popscore en het aantal views. Wil jij jouw mening achter laten over iemands anders ‘pop’? Je kunt wel kiezen uit emoji’s maar je kunt geen comments achterlaten. Hiermee is Poparrazi dus ook echt een visueel social netwerk.
Privacy
Geen één social media netwerk ontkomt aan de vraag hoe veilig er omgegaan wordt met de data van de gebruikers. De grootste vraagtekens gaan over het uploaden van je contacten naar de app. TechCrunch schreef hier meer over, (lees hier eventueel het privacy beleid van de app).
De missie achter de app; the anti-selfie-selfie clubÂ
De missie achter de app is dus om gebruikers bewust te maken dat zij eigenlijk niet perfect hoeven te zijn. Het team achter de photosharing app omschrijft dit als volgt via een openbaar artikel;
” Our mission at Poparazzi is to spread empathy and connect people in the most authentic way possible. We do this by making social media less about promoting ourselves, and more about sharing moments with the people we love. People are at the heart of everything we build. We design products and experiences that bring the world closer together: one pop at a time. “
De eigenaren ‘TTYL‘ noemen de app ook wel ‘The Anti Selfie-Selfie club’ en hebben reeds $2 miljoen opgehaald als investering in deze nieuwe app.
Hoe komt deze app zo snel zo populair?Â
Poparazzi heeft hoog ingezet om de launch van de app te hypen middels TikTok. En op zich is dat niet super uniek maar ze hebben dat gedaan door te werken met een wachtlijst waardoor er veel buzz werd gecreëerd al alvorens de app live ging. Aangezien de main-doelgroep van deze nieuwste app ook aanwezig is op TikTok, is hier een (groot) gedeelte van hun userbase aan te danken. Daarnaast is het sentiment zoals ze het zelf verwoorden, anders dan een Instagram. Deze ‘not-picture-perfect’ visie zal ook een deel van de gebruikers aanspreken die juist van het ‘perfecte’ plaatje, af willen.
So! Volg So-MC voor de nieuwste Social Media TrendsÂ
Wil jij op de hoogte blijven van de nieuwste Social Media Trends? Volg So-MC op YouTube, Instagram, LinkedIn of neem contact op, we helpen je graag.
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.