ChatGPT, Claude, Co-Pilot; het zijn razendpopulaire ‘LLM’s of te wel; Large Language Models die het ons leven een stukje makkelijker maken. Een LLM valt onder Generatieve AI. Generatieve AI is nu erg in opkomst, mede dankzij het gebruiksgemak wat ChatGPT geïntroduceerd heeft. Maar wat is Generatieve AI nu eigenlijk?. Lees hier meer over de visie van Google.
Inhoudsopgave
Google’s uitleg van Generatieve AI
Zo is Google al jaren bezig met AI en Generatieve AI. Zelf zeggen ze hierover;
Wat is generatieve AI?
Generatieve AI is een machinelearning-model. Generatieve AI is geen mens. AI denkt niet zelf en voelt geen emoties, maar is gewoon goed in het ontdekken van patronen. In het verleden werd AI gebruikt om informatie te begrijpen en aan te bevelen. Nu kan generatieve AI ons ook helpen om nieuwe content te maken, zoals afbeeldingen, muziek en code.
Hoe machinelearning-modellen getraind worden
Machinelearning-modellen, waaronder generatieve AI, leren door een proces van observatie en patroonovereenkomsten, ook wel training genoemd. Een model begrijpt wat een sneaker is door het te trainen aan de hand van miljoenen foto’s van sneakers. Na verloop van tijd herkent het dat sneakers objecten zijn die mensen aan hun voeten dragen, met veters, zolen en een logo.
Het model kan training gebruiken voor het volgende:
- Een opdracht opvolgen, zoals ‘Maak een afbeelding van sneakers met een logo van een vrolijke hond’.Â
- De verbinding leggen tussen wat het heeft geleerd over sneakers, hond en logo.
- Een afbeelding genereren, ook als het nog nooit zo’n afbeelding gezien heeft.
Hoe grote taalmodellen generatieve AI ondersteunen
Generatieve AI en grote taalmodellen (LLM’s) maken deel uit van dezelfde technologie. Generatieve AI kan met elk type gegevens getraind worden, maar LLM’s gebruiken woorden als belangrijkste bron van hun trainingsgegevens.
Experimenten op basis van LLM’s, zoals Gemini en Generatieve AI in Zoeken, voorspellen welke woorden volgen op basis van je prompt en de tekst die ze tot nu toe gemaakt hebben. Ze hebben de flexibiliteit om volgende woorden te kiezen die overeenkomen met patronen die ze leren via training. Door deze flexibiliteit genereren ze creatieve reacties.
Als je ze vraagt de woordgroep ‘Harry [leeg]’ in te vullen, zouden ze ‘Styles’ of ‘Potter als het volgende woord kunnen voorspellen.
Bekijk ook de video waarin Google dit uitlegt:
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.