Maria Cappon | Ondernemer in Social Media

Wat is Dark Sharing en vier andere Must Know Social Media Trends!

Wat is Dark Sharing en vier andere Must Know Social Media Trends!

De ontwikkelingen in Social Media staan niet stil en dus jouw bedrijf ook niet! Lees hier vijf social media trends en neem ze mee in jouw marketingstrategie.

1. Dark Sharing

Dit klinkt wellicht een beetje scary maar is het eigenlijk niet. Je ziet namelijk dat social media gebruikers steeds meer privé delen via Direct Messages apps zoals Instagram Direct, Snapchat Messaging, Facebook Messenger, WhatsApp en LinkedIn berichten 😊.

Uit onderzoek van RadiumOne blijkt dat 84% van de berichten in 2016 al gedeeld werden in een ‘DM’ omgeving en dit percentage blijft groeien (in 2014 was het 69%, in 2016 84%).

De voordelen voor gebruikers om in een privé setting berichten te delen zijn;

  • Vertrouwen; niet iedereen leest mee dus je kunt meer vertrouwelijke berichten delen;
  • Snelheid; de meeste DM (Direct Messaging) apps zijn nu ook losse apps waardoor je razendsnel een berichtje kunt sturen;
  • Minder ruis; je communiceert in een één-op-één omgeving waardoor je minder afleiding krijgt van andermans berichten (en minder ‘sociale druk’).

Voor bedrijven en organisaties heeft Dark Sharing een enorme impact.

Waar je het bereik van openbare posts supermakkelijk kunt meten is dit voor Dark Shares veelal een uitdaging; je hebt namelijk nu niet meer inzichtelijk wie jouw berichten nu lezen en wie niet.

Wat kun je als bedrijf doen op het gebied van Dark Sharing? 

  • Gebruik URL shortners en UTM tags
  • Leg het begrip Dark Sharing uit als je Social Media resultaten presenteert; bijvoorbeeld intern aan managers/directie zodat ook zij gaan snappen dat je hoogstwaarschijnlijk meer mensen bereikt dan dat meetbaar is.

Dark Sharing Social Media Trends

2. Ephemeral Content

Wellicht zegt dit woord je nog niets maar het volgende wel; Stories. StoryMarketing is here to stay. Instagram Stories heeft alleen al 500 miljoen gebruikers per dag (DAU, Daily Active Users).

Snapchat kwam als eerste met content die maar 24 uur beschikbaar was (Ephemeral content staat ook voor ‘tijdelijke’ content), daarna nam Instagram deze populaire feature snel over. Daarna kwam Facebook, WhatsApp en ook LinkedIn gaat deze functionaliteit binnenkort uitrollen…

Stories zijn er niet enkel voor privégebruikers van Social Media channels maar ook en juist zeker voor bedrijven. En als bedrijf is het slim om hier nu op in te springen.

Bekijk hier de voordelen van het zakelijke gebruik van Stories:

 

  • Storytelling; het woord StoryMarketing zegt het al; je kunt jouw bedrijfsverhaal visueel vertellen. Denk hierbij aan hoe leuk het is om een event van A tot en met Z in korte, snelle foto’s & video’s weer te geven; een kijkje achter het schermen; jouw team te presenteren etc. etc.
  • Persoonlijk; Stories worden voornamelijk ingezet om het bedrijf een gezicht te geven, wat gebeurt er écht achter de schermen? Je bedrijf wordt veel persoonlijker hierdoor en tsja.. mensen kopen eerder van mensen dan van bedrijven…
  • Hoogtepunten; ‘vroeger’ had je stories op o.a. Instagram die maar maximaal 24 uur bleven bestaan. Sinds de invoering van ‘Hoogtepunten‘ op Instagram kun je deze langer weergeven. Interessant voor bezoekers die voor het eerst jouw profiel bezoeken!
  • Lage kosten; Storymarketing kenmerkt zich doordat de basis gratis is; het creëren en publiceren van stories kost je niets behalve tijd en creativiteit.

Hoogtepunten maken op Instagram

3. Artificial influencers; dametjes van pixels 

Wellicht ken je haar al; Lil Miquela met maar liefst 1,6 miljoen volgers op haar Instagram account. Op zich is dat laatste natuurlijk veel maar niet nieuwswaardig gezien alle ‘Digital Natives’ die opgroeien in een Instagram wereld waarbij 10k volgers geen nieuws onder de zon is.

Het opmerkelijke zit het erin dat miss Lil Miquela geen echte vrouw is maar een ‘avatar’; een robot, een virtuele influencer, een dametje van pixels.

Digitale modellen, artificial influencers, zul je de komende tijden meer gaan zien online.

Het voordeel voor bedrijven als zij een virtual influencer creëren is dat zij deze zo kunnen vormgeven hoe zij willen (en deze niet na 17:00 uur naar huis gaat). Ook wordt de vormgeving steeds echter waardoor artificial models steeds meer op echte mensen gaan lijken.

Het ‘nadeel’ van digitale influencers en rolmodellen is dat fans zich minder verbonden lijken te voelen dan met echte mensen (niet echt een verrassende uitkomst maar wel goed om te melden 😊).

Dus… ja; virtual influencers zijn zeker een trend maar of dit de trend is waarop jouw bedrijf dient te anticiperen en waarmee jij je wilt profileren… dat is wellicht een ander verhaal 😉.

Lil Miquela Instagram account; digitale influencer
Printscreen van het Instagram account van Lil Miquela.

4. Serial Returners

Je kent het wel; even een jurkje bestellen bij Zalando; het is net niet wat jij wilt en het is zo makkelijk om te laten ophalen (want terugsturen is zo 2019 ;-)). Maar dit gaat niet om één pakketje; ook liggen er nog pakketjes van Bol.com en H&M op je keukentafel. Wellicht gebeurt dit scenario niet bij jou aan de keukentafel maar bij de buurvrouw, maar hoe dan ook; het is een veelvoorkomend fenomeen.

De ‘serial returners’ is een doelgroep die nu op het vizier liggen van webshops. Waar een paar jaar geleden gratis retourneren de nummer één USP was van vele webshops gaan menig winkeliers nu weer een tegoed vragen voor retourzendingen. Retourzendingen bij webshops is een hoge kostenpost en dit gaat ten koste van de winst. Ook gaan aandeelhouders hier meer aandacht aan schenken en nu zie je dat er speciale projectteams worden gezet op het bedenken van oplossingen voor deze doelgroep.

Naast Serial Returners heb je ook nog ‘Wardrobing‘; een benaming voor mensen die een nieuw artikel dragen naar bijvoorbeeld een feestje en het daarna weer terugsturen. Wardrobing heeft overlap met Serial Returners.

Kortom; als je in de marketing, communicatie en-/of m-commerce zit, zul je de termen “Serial Returner” en “Wardrobing” vast en zeker op je begrippenlijst hebben staan.

5. Social Media Screening

Dat jouw profiel gescand wordt door recruiters via LinkedIn mag geen nieuws heten. Maar dat HRM medewerkers en recruiters maar liefst 91% van de potentiële werknemers opzoeken via Facebook is wél verrassend hoog (blijkt uit Amerikaans onderzoek).

Hier zie je een deel uit de infographic (het originele rapport is beveiligd);

 

Social Media Screenings

Dus… nog een reden om jouw ‘personal branding’ eens goed onder de loep te nemen en je niet te laten beperken door LinkedIn; hoe sta jij op Instagram en Twitter vertegenwoordigd? En herken je jezelf hierin? Kortom; screen jezelf online eens goed voordat die ene recruiter het doet 😉.

So! Zelf aan de slag met jouw Social Media Marketing?

Download hier mijn gratis e-book over Social Media & Story marketing! Heb je een andere vraag? Neem gerust eens contact op, ik help je graag 😊.

Gratis E-Book Social Media