Social Media Event

Wat doet een Social Media Manager?

Social Media Management; wat komt er bij kijken?

‘Even’ de social media doen; webcare, posts online zetten en niet de story’s te vergeten. Social Media Management; wat houdt het nu eigenlijk in en wat doet een Social Media Manager?
In het bedrijfsleven maar ook bij vele non-profit organisaties zie je nu grote een verschuiving van het uitbesteden van Social Media beheer naar inhouse. Het beroep Social Media Manager is niet meer een bijbaan maar wordt steeds meer volwassen (en is straks niet meer weg te denken). Daarom is het belangrijk om vooraf te weten wat een Social Media manager doet qua taken en welke verantwoordelijkheden daarbij horen.
Afhankelijk van het type organisatie, bedrijf waar je voor werkt zijn er op hoofdlijnen de volgende taken te onderscheiden.

 

Communitymanagement

Het onderhouden van de online community. Eén van de allerbelangrijkste taken als je verantwoordelijk bent voor de Social Media. Mensen aan de andere kant van de smartphone willen graag betrokken worden bij jouw merk. Dat doe je door het posten van, voor hen, relevante content, reageren op vragen en reacties (super belangrijk!) en pro actief zoeken en aanbieden waar jouw doelgroepen naar op zoek zijn.

 

Channelmanagement

Een Social Media manager kent alle ins-& outs van de kanalen; YouTube bedien je anders dan Snapchat of een LinkedIn. Het beheer van deze kanalen en de bijbehorende ‘straattaal’ is belangrijk om goed te communiceren met je followers. (Denk hierbij aan het gebruik van story’s, maar ook hashtags en de tone of voice per kanaal is verschillend). Je wilt als organisatie (bedrijf) de juiste toon zetten en serieus genomen worden. Daarom is de kennis van de kanalen en dan met name praktijkkennis en ervaring zeer belangrijk.

 

Content & advertentie campagnes 

Een Social Media manager is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de content, contentkalender, type posts en de timing van de posts. Qua content gaat het anno 2020 allang niet meer over enkel foto’s. Denk hierbij ook aan;
  • Video’s
  • Gif’s
  • Story’s
  • Infographics
  • Tekst

Elk type content heeft weer aparte formaten en is vaak ook weer anders per kanaal (een afbeelding voor Instagram heeft een ander formaat dan voor LinkedIn, dan voor Snapchat).

Naast het creëren van organische content is het vaak slim om advertentiecampagnes te draaien. Deze ‘paid’ campagnes kunnen een aanvulling zijn op de organische content (uiteraard afhankelijk van het doel en de doelstellingen). Zo kun je brandingcampagnes draaien maar ook juist conversiegerichte campagnes. Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn bieden prachtige ‘DIY’ (do it yourself) campagnetools aan waardoor je als Social Media manager snel en gericht zelf campagnes kunt opzetten.

 

Webcare

Deze ontzettend belangrijke taak valt eigenlijk onder communitymanagement maar is het toch waard om even apart toe te lichten. Webcare is ‘niets anders’ dan het reageren op comments en berichten van en over jouw merk, maar o zo belangrijk voor jouw merk. In de praktijk zie je dat deze taak vaak nog niet goed en-/of consequent wordt opgevolgd. Terwijl juist hier de interactie ontstaat met jouw community en je vanuit hier jouw bereik, zichtbaarheid kan laten groeien op positieve wijze!

 

Social Media strategie 

De Social Media strategie is een afgeleide van de bedrijfs- & marketingstrategie. Middels Social Media kun je onder andere supergericht traffic genereren naar een doel (online aankoop, lead, contactformulier, download, vacature e.d.). Maar ook; in hoeverre maak je gebruik van artificial intelligence in je Social Media? En hoe profileer je je online; waar ligt je toegevoegde waarde vanuit je volgers gezien? Kortom, het is een must om een goede strategie te maken én die op te volgen.

 

Meten, meten & meten

Met de komst van internet en met name Social Media zijn de mogelijkheden op het gebied van analytics (bijna) ongelimiteerd, wie zijn jouw topfans, welke doelgroepen converteren, waar komen ze vandaan, waar zoeken ze op, welke kanalen volgen ze nog meer, wat zijn de interactieratio’s and so on… Bijna alle social media kanalen bieden enorm interessante statistieken en data. Het is aan de Social Media manager om te sturen op de juiste metrics (en deze te kiezen) en daar op frequente wijze een rapportage van te maken. En.. het allerbelangrijkste; deze data om te zetten naar kennis waarop je de community weer beter kunt gaan bedienen; zij het op het gebied van content, zij het op het gebied van producten, diensten en service. Via Social Media wordt alles tenslotte transparant.

 

So! Meer weten? 

Ben je enthousiast? Lijk het je leuk om hier meer mee te willen doen? So-MC biedt cursussen aan op het gebied van Social Media Management, workshops en consultancy. Wil je eerst kijken of een dienst van So-MC bij jou past? Aarzel niet om even contact op te nemen, ik hoor je graag.

 

Liefs, Maria

Opleiding Social Media Manager