Wat doet een Social Media Manager_

Wat doet een Social Media Manager?

Wat doet een Social Media Manager?

📲 ‘Even’ de social media doen; online vragen beantwoorden, content online zetten en de stories delen Social Media Management; wat houdt het nu eigenlijk in en wat doet een Social Media Manager? In het bedrijfsleven maar ook bij vele non-profit organisaties zie je een grote verschuiving van het uitbesteden van Social Media beheer naar het inhouse hebben van een Social Media Manager. Waar de functie ‘Social Media Manager’ een paar jaar geleden nog in de kinderschoenen stond, zeker voor full time functies, is deze baan nu meer algemeen geaccepteerd en niet meer weg te denken.

 

Daarom is het belangrijk om vooraf te weten wat een Social Media Manager doet qua taken en welke verantwoordelijkheden daarbij horen. Afhankelijk van het type organisatie, bedrijf waar je voor werkt zijn er op hoofdlijnen de volgende taken te onderscheiden;

 

 

Community management; hoe onderhoud je een online community 😍? 

Het onderhouden van de online community. Eén van de allerbelangrijkste taken als je verantwoordelijk bent voor de Social Media. Mensen aan de andere kant van de smartphone willen graag betrokken worden bij jouw merk. Dat doe je door het posten van, voor hen, relevante content en het reageren op vragen en reacties (super belangrijk!). Continue ben je op zoek naar de behoeftes van jouw (online) doelgroepen.

 

Channel management; hoe werkt elk Social Media kanaal 🤓? 

Een Social Media manager kent de ins-& outs van de kanalen; YouTube bedien je anders dan TikTok of een LinkedIn account. Het beheer van deze kanalen en de bijbehorende ‘straattaal’ is belangrijk om goed te beheersen; zo verschilt het Hashtag gebruik en tone of voice per kanaal. Je wilt als organisatie (bedrijf) de juiste toon zetten en serieus genomen worden. Daarom is kennis van de Social Media kanalen, en dan met name praktijkkennis, zeer belangrijk.

 

Content & advertentie campagnes; hoe creëer je de beste content ✍️?

Een Social Media manager is verantwoordelijk voor de contentstrategie; van het bedenken van de content tot en met de content creatie. Qua content gaat het anno 2020 allang niet meer over enkel tekst en-/of foto’s. Denk hierbij ook aan;

Elk type visuele content heeft weer andere afmetingen en is vaak ook weer anders per kanaal (een afbeelding voor Instagram heeft een ander formaat dan voor LinkedIn, dan voor Snapchat).

Organische content kan goed ondersteund worden met Social Media Advertenties. Deze ‘paid’ campagnes kunnen een aanvulling zijn op de organische content (uiteraard afhankelijk van het doel en de doelstellingen). Zo kun je brandingcampagnes draaien maar ook juist conversie gerichte campagnes.

Instagram, TikTok, Facebook, Twitter, LinkedIn bieden prachtige ‘DIY’ (do it yourself) advertentie tools aan waardoor je als Social Media manager snel en gericht zelf advertentie campagnes kunt opzetten.

 

Webcare; hoe reageer jij op online vragen 👂? 

Deze ontzettend belangrijke taak valt eigenlijk onder community management maar is het toch waard om even apart toe te lichten. Webcare is het luisteren naar jouw online fans en reageren op online vragen. Juist door snel en accuraat te reageren en je volgers te leren kennen, kun je een community opbouwen met een positief sentiment.

 

Social Media strategie; welke koers volg je 🎯? 

De Social Media strategie is een afgeleide van de bedrijfs- & marketingstrategie. Middels Social Media kun je onder andere supergericht traffic genereren ten behoeve van een conversie (denk hierbij aan een online sale, lead).

Maar ook; in hoeverre speel je in op de nieuwste online trends? Hoe profileer je je online; waar ligt je toegevoegde waarde vanuit je volgers gezien? Wat is je contentstrategie? Kortom, het is een must om een goede strategie te maken én die op te volgen.

 

Meten, meten & meten; wat wil jij weten ✅? 

Met de komst van internet en met name Social Media zijn de mogelijkheden op het gebied van analytics (bijna) ongelimiteerd, wie zijn jouw topfans, welke doelgroepen converteren, waar komen ze vandaan, waar zoeken ze op, welke kanalen volgen ze nog meer, wat zijn de interactieratio’s and so on…
Elk Social media kanaal biedt haar eigen interessante data in de vorm van ‘metrics’. Het is aan de Social Media manager om te sturen op de juiste metrics (en deze te kiezen) en daar op frequente wijze een rapportage van te maken.
En.. het allerbelangrijkste; deze data om te zetten naar kennis waarop je de community weer beter kunt gaan bedienen; zij het op het gebied van content, zij het op het gebied van producten, diensten en service. Zo kun je continue blijven leren.

 

So! 

Ben je enthousiast? Lijk het je leuk om hier meer mee te willen doen? So-MC biedt cursussen aan op het gebied van Social Media Management, workshops en consultancy. Wil je eerst kijken of een dienst van So-MC bij jou past? Aarzel niet om even contact op te nemen, ik hoor je graag.

Groet, Maria

Opleiding Social Media Manager