Wat is het verdienmodel van Snapchat?

Snapchat Marketing

Snapchat is het booming platform van dit moment. Opgericht in mei 2011 en nu al miljarden waard. Explosieve groeicijfers laten zien dat de bedrijfsstrategie van Snapchat simpelweg werkt. Snapchat is de ‘place’ to be; voor zowel gebruikers, marketeers als investeerders. Lees hier meer over het verdienmodel van Snapchat, de omzet, DAU (Daily Active Users) en onze verwachtingen voor dit gele sp(r)ookje.

Wat is het verdienmodel van Snapchat?

Snapchats inkomsten komen primair uit de verkoop van advertenties van bedrijven. Het netwerk is voor de gebruikers gratis. Gezien de doelgroep van Snapchat; 18 – 34 jarigen, is dit voor vele bedrijven ‘the place to be’ om hun boodschap onder de aandacht te brengen en hun online community te verstevigen. Uiteraard kan dit met een ‘gratis’ Snapchat kanaal, waar een bedrijf organisch kan groeien, echter biedt Snapchat daarnaast nog andere, voor de markt zeer nieuwe en creatieve Social Media advertentievormen, aan. Adverteren op Snapchat kan een zeer welkome aanvulling zijn op het ‘gratis’ Snapchat kanaal, voor vele bedrijven en non-profit organisaties.

Fotocredits: Snapchat Ads
Fotocredits: Snapchat Ads

Welke advertentievormen biedt Snapchat aan?

Snapchat heeft zeer unieke advertentievormen als Social Media platform die nog geen één ander elke platform kent, zoals de gesponsorde Geofilters en de gesponsorde ‘FotoLenzen’. Daarnaast biedt Snapchat ook ‘gewoon’ mobiele video advertising aan, zoals  YouTube deze ook kent en een vorm van betaalde content ‘Discover’. Op hoofdlijnen zijn er dus ca. vier vormen advertenties voor Snapchat, te weten:

1> Mobiele Advertenties

De mobiele advertenties zijn verticaal en worden geplaatst in de context van diverse ‘stories’ op Snapchat. Concreet: een gebruiker zit een video te kijken op de app en krijgt tussendoor de advertentie (tot 10 seconden) te zien. Mocht de gebruiker de advertentie interessant vinden, kan hij/zij deze ‘swipen’ om meer te zien van het bedrijf. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe Netflix adverteert op Snapchat. Omdat het een commerciële uiting blijft, staat er bij ‘Ad’.  Snapchat beweert dat de zogeheten ‘Swipe up rate’ 5x hoger is dan CTR ‘click through rate’ op vergelijkbare social media foto platforms.

Snapchat Video Ads | Fotocredit: Snapchat Ads
Snapchat Video Ads | Fotocredit: Snapchat Ads

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2> Gesponsorde Geofilters

De fotofilters zijn voor gebruikers een middel om jezelf te profileren. Snapchat heeft een bepaald soort assortiment waarmee je jouw foto kan onderscheiden en is gebaseerd op jouw locatie. Zo krijg je een andere Geofilter te zien zien als je Goes zit of in Zoetermeer. Het woord ‘fun’ is hier simpelweg de sleutel. Om ook bedrijven gebruik te laten maken van deze functionaliteit, biedt Snapchat ‘Gesponsorde Geofilters’ aan. Deze filter kan een gebruiker dus over zijn/haar foto ‘swipen’, net als de andere filters, enkel met verschil dat de inhoud van deze filter betrekking heeft op het bedrijf. Deze vorm van adverteren wordt veel toegepast als ‘location based marketing-tool’: bijvoorbeeld bij grote events in een bepaalde regio. Of als vorm om je bedrijf lokaal te promoten, zoals Bumble hieronder doet. Ook voor kleine(re) bedrijven biedt gesponsorde geofilters aan, enkel zullen Nederlandse marketeers nog even dienen te wachten…

Snapchat Gesponsorde Geofilters| Fotocredit: Snapchat Ads
Snapchat Gesponsorde Geofilters | Fotocredit: Snapchat Ads

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3> Gesponsorde ‘Fotolenzen’

De ‘sponsored lenses’ zijn een zeer creatieve vorm van interactieve advertising. Een gebruiker is vaak al bekend met de ‘fun’ fotolenzen waarbij je met één handeling jouw gezicht omturnt tot hond, prinses of wat je maar kan kiezen uit de bestaande fotolenzen. De fotolenzen kunnen nu voor bedrijven, adverteerders, op maat gemaakt worden. Zo laat het bedrijf Taco Bell haar doelgroep wel op een hele unieke manier ‘spelen’ met hun product. De Taco is de ‘fotolens’ die dus op het hoofd van de gebruiker komt. Deze is interactief. De ‘Snap’ (de foto/video) kan vanaf daar gedeeld worden met de gebruikers snapchat vrienden en of via ‘jouw verhaal’. Uiteraard zit het logo van de adverteerder erbij voor de branding en naamsbekendheid.  Deze nieuwe manier van adverteren is (nu nog) zeer uniek en biedt vele kansen voor bedrijven aangezien de doelgroep letterlijk op spelenderwijze bezig is met jouw product. Uit de Snapchat statistieken blijkt dat gebruikers gemiddeld 20 seconden ‘spelen’ met de gesponsorde fotolens.

Snapchat gesponsorde lenzen | Fotocredit: Snapchat Ads
Snapchat gesponsorde lenzen | Fotocredit: Snapchat Ads

4> Snapchat ‘Discover’

Storytelling. Dat is de visie achter het platform en met name ook voor deze advertentievorm: Snapchat Discover. In deze sectie kunnen gerenommeerde mediapartijen (zoals: CNN, Comedy Central, Cosmopolitan, Daily Mail, ESPN, Food Network, National Geographic, People, Vice, Yahoo! en Warner Music) hun boodschap delen met hun volgers. Snapchat gebruikers betalen ook voor deze vorm uiteraard niets; het zijn de mediapartijen die betalen. Als mediapartner van Snapchat Discover dien je dagelijks content aan te leveren. Deze content bestaat uit tekst, video, foto. Uiteraard dient de content wel in de context te zijn van de gebruikers. Anders verliest een merk, bedrijf, zijn waarde op lange termijn. Een stuk creativiteit in het produceren én presenteren van Snapchat content is dus ook een must voor deze partijen.

Op hoofdlijnen is ‘Snapchat Discover’ eigenlijk een vrij traditionele vorm van adverteren; mediapartijen ‘pushen’ hun redactionele content naar lezers. Echter, het grote verschil is dat zij hiervoor (flink) dienen te betalen. Waar vroeger een redactionele mediapartij adverteerders wierf, betaald een redactionele mediapartij anno 2016/2017 een Social Media platform om hun content te distribueren.

Wat kost het om te adverteren op Snapchat Discover?

Volgens Recode dient een bedrijf, een mediapartij, $100 CPM te betalen. CPM staat voor Cost per Mile en betekent dus per 1.000 weergaven. Aangezien de verhalen, stories, van Snapchat Discover soms wel miljoenen keer bekeken worden, kan je een grove indicatie maken van hoe een mediapartij tegenwoordig zijn/haar verhaal ‘aan de man brengt’.

Hoeveel gebruikers heeft Snapchat?

Het ‘DAU’; Daily Active Users stond in december 2015 op maar liefst 110 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan 35 miljoen in Europa (32%). Gezien de populariteit van het platform, de groeiende omzet, advertentiemogelijkheden, is de verwachting dat deze aantallen huidig zullen verdubbelen.

Snapchat users | Techchrunch
Foto credits: Techcrunch

Hoeveel omzet heeft Snapchat?

Snapchat heeft in mei 2016 een bedrag bij investeerders opgehaald van $1,18 miljard. De omzet van Snapchat in 2015 bedroeg $59. Het positieve is de zowel relatieve als absolute stijging in omzet per kwartaal. Voor investeerders een aantrekkelijk punt om te investeren in een stijgende omzetlijn.

Foto credits: Techcrunch
Foto credits: Techcrunch

Hoe ziet de toekomst van Snapchat eruit?

Gezien alle zeer positieve ontwikkelingen voor dit relatief jonge platform op zowel het gebied van financiën, marketing, development én marktgroei (-vraag), verwachten wij naast een zeker stevige verdubbeling van de cijfers ook op de korte termijn een beursgang. Snapchat zegt hiermee bezig te zijn maar geeft (nog) geen concrete datum aan. Met een zeer explosieve groei in actieve gebruikers, nieuwe functionaliteiten, advertentievormen én investeerders kan dit haast bijna niet anders. Waar Twitter langzaam aan marktaandeel verliest, groeit Snapchat razend hard. In 2014 wilde Facebook Snapchat kopen voor $3 miljard, maar Even Spiegel (co-founder) en team wezen het aanbod af. Zij geloofden in hun visie en idee en niet onterecht, blijkt nog geen 3 jaar later…

Wat heb ik eraan als bedrijf?

Als jouw bedrijf voor vooruitstrevend, innovatief staat is het zeker een must om je zakelijk te verdiepen in Snapchat. Ook als jouw klanten, prospects en of personeel tussen de 13 – 25 jaar zijn is Snapchat een must-have marketingkanaal. Mocht jouw bedrijf hier niet in vallen, dan kan het alsnog zeer nuttig zijn om op de hoogte te blijven van de nieuwste Social Media Marketing trends en kanalen. Voor elke marketing-& sales afdeling is het een must om anno 2016/2017 bij te blijven met de nieuwste marketingtrends. Zo blijf je op de hoogte van wat er speelt en dit kan nieuwe inzichten geven om jouw klanten op, al dan niet lange termijn, beter te helpen. Neem vrijblijvend contact op met So-MC, the Social Media Company. Wij helpen jouw bedrijf graag op maat verder, ook en juist omtrent Snapchat marketing!