Social Media Company _ Maria Cappon

Social Media Manager worden? Lees deze 5 must-know-tips!

Instagram Stories heeft meer dan 500 miljoen gebruikers. Dagelijks. Facebook Advertentie campagnes draaien met een Cost per Click van €0,07 (ja het kan echt nog, ook nu!). Conversiespecialisten die meer verdienen dan trado verkopers. Online marketing is geen grapje meer maar echt serieuze business. Social Media Manager is nu een vak. Een tijdsbesteding. Een baan. Tijd waarvoor je betaald wordt. Waar je tot een paar jaar geleden nog wel eens op de wandelgangen hoorde dat Facebook bijhouden toch echt geen werk was, gaan nu zelfs directeuren eigen Instagram accounts openen onder nicknames en ideeën opperen over Instawalks en het maken van gifjes. Kortom; de wereld heeft nu langzamerhand geaccepteerd dat Social Media uit de kinderschoenen is en volwassen is geworden.

Social Media heeft de manier waarop we communiceren, consumeren én converteren meer veranderd dan ooit tevoren. Met één swipe je nieuwe douchekop bestellen uit China en met Voice even je favo pizza laten bezorgen.

Hoe we zaken doen, we elkaar vinden, hoe we vooraf ‘onbewust’ beïnvloedt worden anno 2019 is niet meer weg te denken zonder een LinkedIn, Instagram, What’sApp, Facebook, Snapchat, Twitter, WeChat, TikTok, Vimeo en YouTube. Sommige namen hiervan bestonden tien jaar geleden nog niet eens…

En uiteraard heeft dit gevolgen voor het beroepenveld. Zo is Social Media Manager nu ook een algemeen geaccepteerd beroep. Wellicht nog niet in iedere branche (lees; het hoeft ook geen full time job te zijn in het artikel hoe organiseer je het perfecte Social Media Team) maar dat is een kwestie van tijd.

Net zoals het een kwestie van timing is dat bedrijven meer dan 25% van hun online marketingbudget gaan investeren in Social Media; simpelweg omdat het nog drukker wordt op de online snelwegen, en je daardoor als bedrijf genoodzaakt bent om 1. creatievere content te creëren 2. te gaan beginnen met Social Advertising als aanvulling op je organische content. (Uit onderzoek blijkt dat de prognose is dat social media budgetten elk jaar met 17% verhoogd worden.)

Wat is nu belangrijk als jij Social Media Manager wilt worden? Of als je overweegt jouw bedrijf te willen verrijken met een Social Media Manager? Of je huidige marketingcollega wilt laten omscholen? Lees hier 5 tips!

Be Weird, Be Creative! 

Als Social Media Manager begeef je je in een supertoffe en snelle omgeving. De uitingen die jij (of jouw team) de wereld inslingert zijn meteen jullie merk. De dynamiek van de online wereld is zoveel anders dan met name veel traditionele bedrijven, simpelweg omdat de algoritmes van de grote Social Reuzen zoals Instagram en Facebook beslissen welke content er wel vertoond wordt en welke niet.

De enige keus die je hebt is om creatief te zijn.

Dat hoeft niet per definitie op contentniveau te zijn, sterker nog; je kunt beter de basis van je bedrijf, concept goed hebben dan om op contentniveau te moeten gaan concurreren. Je strategie, fundament en vanuit daaruit je content creëren is de beste methode. Maar daar begint het wél; je concept moet anders zijn dan anderen. Zo simpel is het. En de beste ideeën zijn vaak de ideeën die in het begin een beetje ‘raar’ zijn (denk maar eens aan Walt Disney of Steve Jobs of Henry Ford). Dus denk jij anders dan anders? Durf jij ‘een beetje raar’ te zijn in de ogen van anderen; top ?! Dat kan nog wel eens in je voordeel gaan werken als Social Media Manager!

Visuals First Must-have Mindset 

80% of marketers use visual assets in their social media marketing. Video (63%), alone, has also surpassed blogging (60%) in usage as a social media marketing asset.

Dit is gebleken uit het Social Media Industry Rapport voor 2019. Niet echt een verrassing aangezien ook alle netwerken ‘visual’ first zijn ontwikkeld. Denk aan Instagram, Snapchat en YouTube. Kortom; visuals first is een onmisbare mindset als jij Social Media Manager wilt worden. Je hoeft niet alles zelf te creëren (kan wel) maar gevoel voor design, fotografie en dus beeld is wel handig in een maatschappij die online steeds visueler wordt. Dus zet je Visual First Mindset aan en inspireer jouw volgers met jouw creatieve visuals!

Iets met mensen

Sociologen. Veel mensen leven in de veronderstelling dat Social Networks ‘Techbedrijven zijn’. Iets wat in de traditionele media ook vaak gecommuniceerd wordt. Eerlijk? Social Networks zoals Facebook zijn mede groot gemaakt juist door sociologen.

Sociologie is de studie van de sociale relaties tussen mensen.

Het is echt een pré als je iets van empatisch vermogen hebt en snapt welke relaties er (online) zijn, waar behoeftes liggen en wat jouw volgers (hopelijk ook een deel van je offline klanten) willen. Zo kun je je veel beter inleven in je volgers, hun wensen en zo een echte online community opbouwen voor de lange termijn.

Trend & ‘omgevings’watcher

In 2020 gebruikt, naar verwachting, 50% van de volwassen Amerikanen Voice om mee te zoeken. Het is een kwestie van tijd voordat dit ook gebeurt in ons land. Google Voice Assistent is er nu al en beïnvloedt onze marketing. Dit is meer dan een trend. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau SKIM blijkt dat 40% van de Amerikaanse, Engelse en Duitse voice gebruikers minimaal 1 product hebben aangeschaft via hun smartphone of smart speaker. Zoals SKIM het verwoord; de uitdaging wordt; besteld jouw klant via Voice ‘bier’ of ‘Heineken’? Social Media kan jouw naamsbekendheid naar een niveau hoger tillen waardoor je ook weer voor de toekomst op dat gebied beter vindbaar gaat worden (het is maar een strategie om nu al te overwegen ?).

Als Social Media Manager analyseer je dus relevante trends en gebeurtenissen in je omgeving en speel je hierop in. Als Social Media Manager loop je voorop en sta je te springen om hier mee aan de slag te gaan!

Wat is de impact van Voice Marketing op jouw business?

Enne… hoe ga jij hier geld uit halen?

Sturen op conversie. Sturen op naamsbekendheid. Sturen op media waarde. Sturen op likes. Het is handig als je een plan hebt. Zo één die verder gaat dan ‘in Q4 2019 wil x aantal volgers hebben’. Je lange termijn visie is echt een dingetje. Een Insta account opzetten is één. Een succesvolle community onderhouden is twee. Er omzet uithalen is drie. En er winst uithalen is vier. Er winst uithalen op lange termijn is vijf. Voor welke stap ga jij…?

So! Meer weten?
Neem eens vrijblijvend contact op. Ik help je graag ?.

Groet Maria

Word Social Media Manager in 6 weken