Online resultaten meten is essentieel voor elke organisatie die online marketing serieus neemt. Middels een gepersonaliseerd Online & Social Media Dashboard meet je direct de resultaten waarop je de marketing activiteiten kan bijsturen.
Waaruit bestaat een online & Social Media Dashboard?
Een goed Online & Social Media Dashboard bestaat uit :
- onderdelen die direct de resultaten weergeven, bijvoorbeeld:
- Facebook groei: in bereik en of aantal volgers
- Facebook: interactie ratio
- Instagram groei: in bereik en of aantal volgers
- Instagram: interactie ratio
- Twitter: in bereik en of aantal volgers
- Website performance:
- aantal bezoekers
- time on site
- herkomst bezoekers
- Webshop performance:
- Ecommerce: ratio
- Ecommerce: aantal bestellingen
- Ecommerce: gem. bedrag per bestelling
- Online Advertising:
- Google AdWords: cost per click
- Google AdWords: CTR
Uiteraard zijn dit voorbeeld online & social media metrics maar een goed dashboard wordt altijd op maat gemaakt. Wat voor het ene bedrijf een zeer belangrijke key-indicator is, hoeft voor het andere bedrijf niet relevant te zijn. So-MC, the Social Media Company, past dit toe op het type bedrijf.
Een goed Online & Social Media Dashboard is:
- overzichtelijk
- helder
- visueel
- begrijpbaar op diverse niveaus (strategisch en tactisch)
Online & Social Media Dashboard in de praktijk
Vaak is de wens vanuit een organisatie dat het management, de directie, andere stuurinformatie te zijn krijgt dan de marketeers. Daarom kan in een organisatie heel goed twee of meerdere Online & Social Media Dashboards gebruikt worden. Hoe beter de informatie intern op maat gemaakt wordt, hoe groter de kans dat de bijsturing (en dus de resultaten) op langere termijn omhoog gaan.
Online & Social Media Dashboard toepassen in jouw organisatie?
Wij helpen je graag op weg! Neem contact op voor de mogelijkheden!
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.