Online Privacy; welke sites gebruiken welke trackers?
Het logo hiernaast zie je waarschijnlijk niet. Net als de vele trackers die website gebruiken om hun bezoekers beter te leren kennen. Of om meer producten en of diensten direct te verkopen.
Het logo is een ‘wit spookje’ van het gelijknamige, al dan niet vertaald, bedrijf ‘Ghostery‘. Ghostery is een gratis plugin (onderdeel voor je internetbrowser) die direct analyseert welke trackers (systemen) de site gebruikt.
Het installeren van Ghostery gaat snel, gratis en zeker de moeite waard als dit onderwerp je interesseert. Na installatie ga je naar een willekeurige site en deze analyseert direct welke trackers de willekeurige site, bevat. De meeste MKB-sites bevatten vaak één, twee of drie plugins (trackers); Google Analytics, Social Media trackers en wellicht Facebook Advertising. Webshops/commerciële sites vaak tientallen en … Google nul.
Wat kun je er dan mee?
Dit is een veelgestelde vraag. Of een tracker goed of slecht is, is afhankelijk van diverse factoren. Wat doet een bedrijf met deze data? En is het slecht als een bezoeker reclame op maat krijgt? Kortom; online privacy is een veel besproken onderwerp en de discussies hierom zullen alleen maar toenemen naarmate het internetgebruik ook blijft toenemen. Het antwoord ‘goed’ of ‘slecht’ hangt vaak af met de intentie van de website eigenaar.
Wat gebruikt So-MC?
Wij gebruiken enkel Google Analytics en een Twitter button. Google Analytics meet hoevaak bezoekers op de site komen, waar ze vandaan komen en wat ze bekijken. Maar wees niet ongerust; het betreft data (gegevens) die algemeen zijn. Jouw naam staat hier dus niet op. Meer weten? Neem gerust contact op.
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.