Inhoudsopgave
Millennials als werknemers; wat is belangrijk?
Wat kenmerkt generatie Y of beter bekend als de ‘millennials’?
- Millennials. Je kent ze wel. Opgegroeid met het technologie. De meeste Millennials hebben ook nog een ‘gewone huistelefoon’ vast gehad en speelden buiten de offline variant van FortNite. Oké wellicht geen FortNite maar gewoon verstoppertje. Hoe dan ook, een generatie apart.
- Millennials. Je kent ze wel. Diegene die nu veel in de aandacht staan omdat ze zo moeilijk te bereiken zijn voor marketeers en werkgevers.
- Millennials. Je kent ze wel. Diegene die (niet allemaal hoor) ook vaak bekend staan om het job-hoppen.
- Millennials. Je kent ze wel. Diegene die ook onder ‘gewone werktijd’ aan het strand zit.
- Millennials. Je kent ze wel. Diegene die dan ’s avonds hun werk doen.
Kortom. Millennials. Een hele generatie die opgegroeid is in letterlijk een andere tijdsfase. Geboren van 1980 tot en met 2000. En dat heeft impact. Impact voor onder andere werkgevers. Want hoe ga je om met deze generatie om in een zakelijke setting? Hoe vergroot je de kans dat Millennials staan te popelen om voor jouw bedrijf te werken en dat tegen iedereen te vertellen…?
Wil jij meer Millennials aan jouw organisatie binden? Lees dan hier verder!
1. Geef ze vertrouwen en LUISTER naar hun ideeën
Veel millennials vinden het belangrijk hun eigen ideeën kwijt te kunnen in hun werk. En het gevoel te hebben dat er naar hen geluisterd wordt, dat ze écht een bijdrage leveren aan de vooruitgang van een organisatie. Dat wat zij bedenken, ze kunnen, mogen creëren en dat dat omarmt wordt. Dat vraagt voor, sommige, managers een andere vorm van leiderschap. De meeste millennials willen simpelweg van waarde zijn en hun tijd goed besteden. Niet werken om het werken. Geef ze vertrouwen en luister naar oprecht naar hun ideeën, input en feedback.
2. Creëer een sociale omgeving
Werk is meer dan het verdienen van de brood-korst. De meeste millennials vinden sfeer en een fijne sociale omgeving belangrijk. (En niet alleen millennials hoor). Uit onderzoek blijkt dat vrienden worden met je collega’s zelfs gezond is.
3. Flexibiliteit
Working nine to five. Superleuk liedje van Dolly Parton maar eerlijk is eerlijk; de meeste millennials snappen dat het gaat om resultaat. En je hoeft niet per se van negen tot vijf te werken om resultaat neer te zetten. Laat deze groep flexibel zijn. Dit kan uiteraard in overleg. Denk hierbij aan thuiswerken, of op een locatie naar keuze (bijvoorbeeld één of meerdere dagen), of het al dan niet in overleg bepalen van de werktijden. Werken op andere locaties is ook nog eens enorm goed voor de creativiteit.
Millennials snappen dat effectief werken niet inherent staat aan een aantal uur, één locatie en of een strak werkschema (laat staan klokken). Dit heeft te maken met vertrouwen. Het is een teken dat je werkgever je vertrouwt als je zelf je werkschema kan creëren of je kan werken op locatie naar keuze.
Wedden dat je loyaliteit en resultaat ervoor terug krijgt?
4. Tools & Techniek
Tijd besparen. Doordat millennials opgegroeid zijn met de kansen die het wereldwijde web biedt, weten ze wat techniek kan opleveren (vooral degene met een positieve mindset t.o.v. technologie) en hoe ze daardoor sneller, effectiever kunnen werken. Ze vinden het belangrijk dat de juiste tools en technologie aanwezig zijn binnen het bedrijf. Concrete dingen die niet bevorderend zijn, zijn:
- Internet blokkades; simpelweg niet meer van deze tijd
- Blokkeren van social media sites; geef mensen vertrouwen en je krijgt vertrouwen terug
- Angst voor het implementeren van nieuwe tools
- Het ontbreken van ‘dagelijkse soft-& hardware’; een goede laptop, smartphone
- Als je op een andere locatie werkt, vele handelingen moeten verrichten eer dat je aan de slag kan gaan
So! Samenvattend; Trust, Tools & Tech!
De meeste millennials hebben een andere mindset als het komt over werken dan andere generaties. Als je deze doelgroep wilt bereiken én een aantrekkelijke werkgever wilt zijn of blijven voor hen, pas je hier dan op aan en ga voor de Trust, Tools & Tech. Lees bovenstaande tips en implementeer ze. Wil je hier meer weten over Employer Branding? Neem contact op met So-MC enne… succes?!
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.