Waar Instagram ooit begon als ‘mobile only’ is Mastodon nu, opmerkelijk genoeg, gestart als ‘desktop only’. Dit, relatief nieuwe, social netwerk springt in op waar volgens hen, Twitter kansen laat liggen.
Waar Apple ooit begon met ‘functionality is design’ is Mastodon nu, opmerkelijk genoeg, gestart als een visuele copy van Tweetdeck, met een gedecentraliseerde content strategie.
Kortom, Mastodon pakt het anders aan. Lees hier meer over “Mastodon; wat is het?”.
Inhoudsopgave
Privacy & cyberpesten
Mastodon het, in de volksmond genoemde ‘Nieuwe Twitter’. Waar Twitter niet altijd effectief ingrijpt op het gebied van ‘cyberpesten’, gaat Mastodon dat compleet anders doen. Je kunt als gebruiker makkelijk andere gebruikers blokkeren (dat kan op Twitter ook) maar hier zie je meteen niets meer van de geblokkeerde gebruiker, ook niet wat anderen over/met hem communiceren. Met andere woorden; blokkeren is ook écht blokkeren. Tevens kun je andere Mastodon gebruikers waarschuwen voor gevoelige content, middels een ‘content warning’.
Hiernaast kun je per bericht ‘Toot’ <wat overigens 500 karakters mag bevatten> aangeven of dit bericht toegankelijk is voor iedereen of enkel voor jouw volgers. Deze functie heeft Facebook ook en Twitter weer niet.
Design a la Tweetdeck
Het design met de kleur, opbouw en stijl is een 99% kopie van het slimme Tweetdeck (owned by Twitter). Daarnaast werken ook de functionaliteiten en natuurlijk de oude bekende ‘Hashtag’ idem als op Tweetdeck, op de ander inhoudelijke reeds eerder beschreven functies zoals privacysettings, na. Dit is voor velen die ‘iets’ doen met Social Media dus geen spannend, nieuwe omgeving.
Desktop vs App
Opmerkelijk anno 2017 is dat er géén app c.q. mobiele versie van Mastodon.Social is. Er zijn diverse gerelateerde apps (zoals Amaroq) maar die werken, blijkt na diverse keren testen, simpelweg eigenlijk niet.
Chronologische tijdlijn
Ondanks de algoritmes in de tijdlijnen van Instagram, Twitter, Facebook een duidelijke functie hebben (het vergroten van ‘waardevolle’ inhoud naar de gebruikers toe), gaat Mastodon voor de chronologische tijdlijn. Dit is niet onlogisch aangezien vele social media gebruikers volop klaagden na een update van de diverse tijdlijns.
Open Source & Content decentralisatie
Mastodon.Social is open source. Concreet houdt dat o.a. in dat elke gebruiker een eigen kanaal kan beginnen, gebaseerd op de broncode van Mastodon.Social (mits je een eigen server hebt en wat technische kennis).
De content, Toots, blijven dan ook per kanaal inzichtelijk. Deze decentralisatie van content heeft voor sommige doelgroepen voordelen (denk aan je eigen Mastodon voor je vereniging) en voor anderen nadelen (als je zoekt naar overzicht).
Statistieken Mastodon
Interessant! Op deze site vindt je alle actuele Mastodon netwerken én de statistieken per netwerk. Op dit moment zijn er 4.979.59 gebruikers op alle 1.404 (door hen opgenomen in de lijst) Mastodon netwerken.
Hieronder zie je, gefilterd op basis van het netwerk met het hoogste aantal gebruikers, de stats per Mastodon Netwerk. Op nummer 1 staat Pawoo.net, een Japans netwerk met maar liefst 94359 gebruikers. (Zie oprichter van Pawoo, PIXIV, ook op Facebook is dat een grote community van ca. 2,5 miljoen volgers).
So.
So. Een nieuw social netwerk; altijd interessant en knap dat er weer een nieuw social netwerk de wereldwijde pers haalt. Wij zijn erg benieuwd hoe Mastodon een plaatsje blijvend gaat verdienen in het snel groeiende Social Media landschap en natuurlijk kijken we uit naar de mobiele versie ;-)!
Aanmelden bij Mastodon?
Wil je lid worden van Mastodon? Ga naar deze site en volg So-MC, the Social Media Company, op Mastodon!
Meer weten over Social Media Trends
Neem contact op met So-MC voor een presentatie over Social Media Trends en de impact voor jouw bedrijf!
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.