Inhoudsopgave
Hoe werkt Snapchat Adverteren?
Wil je jouw doelgroep bereiken die op Snapchat aanwezig is? Gericht nieuwe klanten, bezoekers of medewerkers werven via één van de meest populaire Social Media apps van het moment? Lees dan hier verder en doe meteen mee. Snapchat adverteren kan al vanaf €5 per dag.
Je kunt adverteren op Snapchat via je smartphone en via het web. In deze blog leggen we je uit hoe je zelf, in 15 stappen, gericht kunt adverteren op Snapchat, via je desktop.
Stap 1; ga naar het Ads gedeelte van Snapchat
Ga naar de volgende link; https://ads.snapchat.com en log in met je bestaande Snapchat account. Kies ‘Create Instant Ad’.
Stap 2; kies jouw doelÂ
Kies nu jouw doel. Je kunt kiezen uit;
- genereren van meer traffic naar je website
- een lokaal bedrijf/plaats promoten
- bereikbaarheid via telefoon/sms- vergroten
- app installaties stimuleren
- meer bezoekers naar je app leiden
Voor dit artikel kiezen we het genereren van meer traffic; kies ‘Website Visits’
Stap 3; kies de juiste urlÂ
Vul hier de url in waarop je wilt dat jouw (nieuwe) bezoekers landen na het doorklikken van de advertentie.
Stap 4; maak een goede headlineÂ
Creëer jouw eigen Snapchat Advertentie. Begin met het invullen van de naam van je bedrijf (of organisatie). Dit is tevens de afzender wat potentiële bezoekers zien dus let erop dat dit ‘klantvriendelijk’ is. Vul hier ook de ‘headline’ (titel) in van jouw advertentie. Let op dat dit groot in beeld komt. Uiteraard kun je deze nog wijzigen.
Stap 5; kies foto’sÂ
Snapchat kan automatisch de content, foto’s, laden vanuit de door jou opgegeven site. Deze zie je dan onder ‘Use assets from your website’, staan. Zie je hier een foto in die je aanspreekt? Selecteer deze. Liever zelf content uploaden? Dat kan uiteraard ook bij ‘Upload your Assets’.
Stap 6; kies een pakkende Call to ActionÂ
Kies de ‘Call to Action’ die bij jouw advertentie past. Snapchat biedt een serieuze lijst aan mogelijkheden, waaronder;
- Bezoek
- Bekijk
- Koop nu
- Stem
- Bekijk menu
- Registreer
- Doneer
- etc.
Een goede Call to Action spreekt jouw (advertentie-) bezoekers aan en kan meehelpen in de succesratio van jouw online campagne.
Stap 7; kies een template naar keuze
Snapchat biedt diverse templates aan die je kunt inzetten voor je advertentie. Kies welke bij jouw (visuele) doelen past.
Stap 8; upload een eigen logoÂ
Upload een logo naar wens. Het logo komt centraal in beeld. Let even op dat je wellicht de achtergrond van je logo transparant maakt (dit kan supermakkelijk en snel via Canva, bekijk hier de tutorial hoe je dat zelf kunt doen).
Klik daarna op ‘Next’ (rechtsonder).
Stap 9; demografische kenmerken van je doelgroep inrichtenÂ
Je komt nu in een nieuw onderdeel; hier gaan we de te benaderen, doelgroep, inrichten. Denk van te voren goed na wie je exact wilt bereiken met jouw advertentiecampagne én wie dus ook niet. In deze stap vul je de demografische kenmerken in zoals;
- Geslacht
- Leeftijd
- Taal
Stap 10; stel de juiste locatiegegevens inÂ
We gaan een stap verder met het inregelen van jouw (perfecte) doelgroep. Kies hier waar jouw potentiële klanten, gasten of bezoekers woonachtig zijn. Je kunt vanuit een lijst de landen, provincies of plaatsen kiezen of vanuit een Map. Let op dat als je een heel beperkte doelgroep kiest, Snapchat je advertentie niet kan laten zien; je hebt een bepaald aantal minimum (1.000 accounts) nodig. Kies je doelgroep dus nauwkeurig maar niet te smal in omvang.
Stap 11; geavanceerde settings; interesses & lifestylesÂ
Zodra je klikt op ‘geavanceerde instellingen’ krijg je een extra dropdown. In deze dropdown kun je je advertentie ook targetten (richten) op bezoekers die matchen met de interesses die jij voor ogen hebt. Ook kun je ‘custom audiences’ kiezen.
Maar wat zijn Custom Audiences op Snapchat eigenlijk?Â
In deze sectie zie je ook “Custom Audiences” staan. Dit kan een hele interessante optie zijn voor bedrijven. In deze dropdown kies je namelijk een bepaald publiek waar ergens geweest is, dus een fysieke locatie heeft bezocht, zoals;
- supermarkt
- bank
- museum
- camping
- strand
- sportstudio
- etc.
Wil jij jouw boodschap richten aan bezoekers die net uit de gym komen? Doe hier dan jouw voordeel mee :).
Stap 12; kies de type devices van jouw doelgroepÂ
Gebruikt jouw doelgroep met name Android smartphones, tables of juist Apple? Of beiden? Selecteer hier (exact) het type device. (Of laat het zo staan om een ieder te bereiken).
Stap 13; kies het gewenste budget en de looptijd van de campagneÂ
Een hele belangrijke stap. Want hoe lang wil je jouw advertentie zichtbaar hebben onder de door jou gekozen doelgroep? En wat mag dit kosten? Vul hier in;
- Duur van de advertentie; de looptijd kun je op de seconde nauwkeurig instellen
- Budget van de advertentie; let op dat je hier kunt kiezen voor ‘Daily budget’ of ‘Lifetime budget’.
Een lifetime budget is het budget gedurende de looptijd van de campagne. Je kunt adverteren op Snapchat vanaf circa €5 per dag.
Stap 14; bekijk de verwachte resultatenÂ
Alvast nieuwsgierig naar hoeveel bezoekers jouw advertentie mogelijk kan bereiken? Bekijk de “Delivery Estimates” aan de rechterkant van je scherm. Wil je meer (of minder) bereik genereren? Kies dan bijvoorbeeld een langere looptijd en-/of meer budget. Ook kun je de andere variabelen anders instellen om de omvang van je doelgroep te beïnvloeden (leeftijd, woonplaats, interesses etc.).
Stap 15; publiceer je advertentie
Ja! Zodra je tevreden bent met het visuele resultaat van je advertentie, de gekozen doelgroep én het mogelijk bereik, klik dan op ‘Publish’. Je krijgt nu een feestelijk icoontje te zien van Snapchat zelf. Mocht er een error zitten in je campagne, krijg je dat ook terug als feedback zodat je weet wat je kunt aanpassen.
Video tutorialÂ
Wil jij bovenstaande stappen in een video zien? Bekijk hier de video ‘Adverteren op Snapchat’ (en abonneer je even op het So-MC YouTube kanaal, dit wordt gewaardeerd :)).
So! Vragen?
Heb je nog vragen over adverteren op Social Media en met name over Snapchat? Neem gerust vrijblijvend contact op.
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.