Content creëren met Canva

Hoe werkt de Canva Content Planner?

Hoe werkt de Canva Content Planner? supersnel content plannen met Canva

☺️ Ja! Dat we met het supertoffe Canva onze creativiteit kunnen uitlaten wisten we al maar nu heeft Canva ook iets nieuws gelanceerd waar we nog blijer van worden! Canva heeft een superhandige, ‘Content Planner’ uitgebracht waarmee we heel snel en gemakkelijk content kunnen inplannen, publiceren en ook creëren. De ‘Canva Content Planner’ bespaart ons tijd én geeft direct overzicht. Handig! Wij zijn meteen fan. Lees hier ook hoe jij in 5 snelle stappen uit de (digitale) voeten kunt met deze toffe Content Planner!

Stap 1; log in op Canva en ga naar ‘Content Planner’

Ga naar je bestaande Canva account en klik links op het ‘Content Planner’ item.

Canva Content planner; hoe werkt het stap 1

Stap 2; klik op ‘Content Planner’ en ga naar ‘Create a Design’

Er opent een kalender, klik op een betreffende datum en rechtsboven in het vakje opent een plusje. Klik op het plusje, je krijgt nu twee opties:

  1. Create a design
  2. Choose a design

Content inplannen met Canva stap 3

Stap 3a; kies een bestaand ontwerp

Als je al langer met Canva werkt en daar al ontwerpen van Social Media Posts hebt opgeslagen, kun je die meteen koppelen. Je kiest dan ‘Choose a Design’ en je kunt kiezen uit je bestaande ontwerpen. (Als je slim bent heb je je bestaande ontwerpen ook een naam gegeven, dat zoekt nu namelijk lekker makkelijk en snel 😉). Je zoekt op de social media post die je wilt publiceren en selecteert die.

Content inplannen met Canva stap 4 choose a design

Stap 3b; creëer een nieuwe social media post

Als je nog geen ontwerpen, social posts, hebt gecreëerd of je wilt liever een nieuwe post creëren, dan kies je voor ‘Create a design’. Als je daarop klikt kom je meteen uit op een formaat wat je kunt selecteren; superhandig! Dus je kiest hier voor bijvoorbeeld het opzetten van een Facebook Post, Pinterest of een ‘custom’ formaat; kortom kies wat jij wilt opzetten en delen. Klik dan op het type post en je komt in de Canva ‘content creatie’ module; hier ben je wellicht bekend mee (zo niet, bekijk dan hier de video over het inzetten van Canva als content creatie tool 🎞).

Canva content inplannen creëer een nieuwe social media post 

Stap 4; koppel de post aan jouw Social Media kanalen

Zodra je weet wat je wilt communiceren, ga je kiezen via welke kanalen je je bericht wilt delen. Ga naar het plusje en klik op ‘Scedule to’.

Canva content inplannen stap 5 kies social media kanalen

Er opent een lijst met de volgende Social Media kanalen:

  • Facebook Pagina
  • Facebook Groep
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn profiel
  • LinkedIn pagina
  • Slack
  • Tumbler

Hier ga je connecten met jouw Social Media kanalen. Kies welke kanaal of kanalen jij de betreffende post wilt publiceren. In dit voorbeeld kiezen we even voor Pinterest.

Canva Content planner

Kies het juiste Pinterest bord

Zodra je bent ingelogd, aangemeld, in Pinterest, komen automatisch jouw Pinterest borden naar voren. Kies het juiste Pinterest bord waar jij de post op wilt delen. Wil je liever de post inplannen op Facebook, LinkedIn? Kies dan i.p.v. Pinterest het Social Media kanaal naar wens.

Canva Contentplanner kies het juiste social media kanaal

Stap 5; creëer de titel en tekst van jouw Social Media post

In deze stap bedenk je de tekst van jouw Social Media post. Per kanaal geeft de Canva Content Planner de juiste velden weer. Dus in het geval van Pinterest toont Canva meteen een titel veld maar dat veld wordt niet getoond bij bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter en Facebook. Bij Pinterest geeft Canva ook meteen een veld weer om een link te delen naar jouw website, of in dit voorbeeld, naar de blogpost.

Uiteraard kun je hier ook je emojis toevoegen 📲😊👌.

De velden geven meteen weer hoeveel tekens je nog over hebt; zo weet je direct of je nog meer tekens mag gebruiken of dat je aan je limiet zit en de tekst dient in te korten. Zodra je tevreden bent, klik je op ‘Scedule Post’.

Pinterest post inplannen via Canva Contentplanner

So! Jouw resultaat; meteen overzicht in de Canva Content Kalender 🗓

Herhaal bovenstaande stappen net zolang totdat je zelf tevreden bent, zo vul je meteen je eigen Content Kalender. Handig, want je hebt meteen in één mooi overzicht jouw eigen gemaakte Content Kalender 🗓! Je kunt hier een printscreen van maken en deze intern delen; zo weten collega’s, managers meteen de content planning voor komende maand(-en).

Content inplannen via Canva contentplanner

So! Samenvattend

Fan! Wij zijn fan van de Content Planner van Canva, zeker omdat je je bestaande ontwerpen direct kunt inplannen/publiceren op je eigen zakelijke Social Media Accounts. Ondanks je (nog) niet alle Social Media kanalen kunt koppelen (Instagram, YouTube, Snapchat etc.) ontbreken nog, is de basis functionaliteit erg handig. Ook werkt de Content Planner simpel en heb je meteen een Content Kalender zodra je klaar bent. Kortom; een mooie, handige en vooral slimme nieuwe functionaliteit van het content programma waar we toch al zo fan van waren… Canva!

Wil je direct beginnen? Ga nu naar Content Planner van Canva en deel die creativiteit! Heb je nog vragen? Neem gerust contact op.

Word Social Media Manager | So-MC