Hoe werkt adverteren op TikTok?
Adverteren op één van de snelst groeiende online Social Media Apps; TikTok. TikTok kent inmiddels meer dan 1 miljoen gebruikers in Nederland en is daarnaast ontzettend populair in Aziatische landen en de Verenigde staten. Digital Natives groeien op met deze manier van communiceren en zijn ook de grootste gebruikersgroep van deze app.
Dit geeft ontzettend veel mogelijkheden voor bedrijven die op een nieuwe, innovatieve manier willen adverteren. In dit artikel ‘Hoe werkt adverteren op TikTok?’ gaan we in op de mogelijkheden, kansen en type advertentieformats. Tevens lees je hoe ver we zijn in Nederland op het gebied van adverteren op TikTok.
Inhoudsopgave
Wat zijn de mogelijkheden van adverteren op TikTok?
TikTok biedt diverse advertentievormen aan. Het worden er best al veel, hieronder laat ik de meest populaire en meest unieke video marketing formats van TikTok zien.
1. In Feed Video AdsÂ
De ‘In Feed Video’ ads is een advertentieformat waarbij de video ad in de newsfeed van de TikTok gebruikers komt. Deze advertentievorm kan met geluid en is voornamelijk geschikt voor het genereren van de volledige aandacht van de gebruiker (denk aan brandingsdoeleinden).
2. Brand Takeover
Middels een ‘Brand Takeover’ kun je de aandacht van de gebruiker ‘claimen’. De Brand Takeover gaat een stap verder dan de In-feed ads aangezien ze de hele app gebruiken om een volledige merkbeleving te geven. Een Brand Takover op TikTok duurt drie seconden als je dit via een foto doet, een video Take over duurt 3-5 secondes. Zie ook de link voor de video.
3. TikTok Branded Effects
Middels een ‘Branded effect’ kun je jouw eigen ‘filter/effect’ creëren zodat gebruikers creatief met jouw merk omgaan. Snapchat doet dit ook en TikTok biedt dit ook aan. Voordeel is dat het erg interactief is en gebruikers dus zelf beslissen hoe ze met deze filter omgaan. (Daarnaast is het een vorm van ‘pull’ marketing; gebruikers kiezen zelf of ze jouw filter gebruiken dus dat is een groot voordeel t.o.v. ‘push’ marketing). Zie hier ook een demo.
4. HashTags Challenges op TikTok
Deze advertentievorm is echt heel creatief en interactief. Via TikTok maken miljoenen mensen dagelijks content geïnspireerd met de Hashtag Challenges. TikTok biedt bedrijven nu aan om hierin te participeren; doel? Het gat tussen ‘TikTok creator’ (gebruiker) en het merk kleiner maken.
De voordelen van een HashTag Challenge op TikTok zijn:
- Influencers;Â TikTok zet haar netwerk van influencers in om deze HashTag challenge te promoten
- #FYP;Â de Hashtag Challenge komt op de ‘For You Page’ op de TikTok app
- Uniek & innovatief; op anders Social Media platforms kun je niet zo diep gaan met user generated content als bij Hashtags Challenges op TikTok
- Beleving; een gebruiker op TikTok creëert zelf de content; hierdoor is de kans op een positieve merkbeleving hoger dan als het opgedragen wordt door een merk
- Metrcis; uiteraard kan alles gemeten worden.
Volgens TikTok werken de HashTag challenges ontzettend goed en participeert 50% van de gebruikers hieraan. De engagement rate zou maar liefst 8,5 % zijn. Bekijk hier de video van TikTok.
5. Business Account op TikTok
Wil je een geverifieerd business account op TikTok? Dat kan! TikTok biedt net als o.a. Twitter, Instagram geverifieerde accounts aan zodat volgers kunnen zien dat jij/jouw pagina de officiële pagina is. (Wel zo betrouwbaar als je een groot bedrijf hebt of veel fan accounts). De geverifieerde accounts herken je aan het ‘blauwe vinkje’ voor de gebruikersnaam in een TikTok biografie.
Via het advertentieplatform van TikTok kun je een verzoek aanvragen tot een officieel business account.
6. Overige advertentie formats op TikTok
Daarnaast heeft TikTok ook nog de volgende advertentieformats:
- In-Feed Diversion Video Ad
- In-Feed Cards
- Topview (video advertentie van max. 60 secondes wanneer een gebruiker de app opent)
- One Day Max
Welke mogelijkheden zijn er op het gebied van TikTok paid media?Â
TikTok heeft advertentiemogelijkheden met de meest bekende betaalmogelijkheden zoals we dat ook kennen van andere Social Media Channels. Denk hierbij aan onder andere:
- CPM; cost per mille
- CPC: cost per click
Heeft TikTok haar eigen advertentieplatform?
Ja, net als Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Pinterest kun je ook op TikTok direct zelf adverteren (momenteel nog op aanvraag in Nederland). Middels het online advertentieplatform van TikTok kun je als adverteerder zelf video marketing campagnes vormgeven, beheren en bijsturen. De metrics waarop je kunt meten en filteren zijn:
- Kosten
- Impressies
- CPC/CPA/CPM (afhankelijk van de campagne doelstellingen)
- Conversies (afhankelijk van de campagne doelstellingen)
De doelgroepen die je kiest, kun je zelf creëren via het platform of je kunt gebruik maken van re-targetting (denk aan mensen die jouw site pas bezocht hebben).
Je kunt je advertentieresultaten filteren per campagne of per advertentie, in een bepaalde tijdsrange.
Welke statistieken biedt TikTok aan op haar advertentieplatform?
Als je adverteert op TikTok krijg je in een eigen online omgeving de meest belangrijke insights (statistieken). Denk hierbij aan:
- Leeftijd
- Locatie
- Geslacht
- Interesses
Wanneer is Adverteren op TikTok beschikbaar in Nederland?
Op dit moment zijn de advertentiemogelijkheden via TikTok met name beschikbaar in Aziatische landen, Australië, de Verenigde Staten en sommige Europese landen (Spanje, Italië). Tevens verschilt dit per advertentie format. Wanneer deze beschikbaar zijn in Nederland is nu nog onbekend.
Download hier de TikTok Media kit
Wil jij meer inzien van de advertentiemogelijkheden op TikTok? Download hier de Media Kit Lite TikTok Adverteren.
So! Samenvattend
TikTok is razendpopulair en biedt daarom veel kansen voor bedrijven om met hun doelgroep in contact te komen. De muzikale app biedt nu al een groot aantal advertentieformats aan, van ‘push’ marketing (branded take overs) tot pull (Hashtag challenges). Uiteraard is het afhankelijk van jouw zakelijke wensen en doelen welke type advertentieformat(s) bij jou passen en in welke fase. TikTok is zeker innovatief en vooruitstrevend op het gebied van niet alleen haar eigen apps, maar ook op het gebied van adverteren. Je kunt gericht jouw doelgroep bereiken en hier op toffe manieren mee interacteren (wat weer supergoed is voor de merkbeleving).
Via het eigen online advertentieplatform van TikTok kunnen adverteerders zelf campagnes opzetten, vormgeven en bijsturen. Dit is (nu nog niet) beschikbaar in Nederland maar is een kwestie van tijd voordat wij dit ook kunnen gaan gebruiken. Wil je meer weten over TikTok marketing…? Blijf ons dan zeker volgen.
So! Meer weten?
Wil jij TikTok toepassen in jouw marketingstrategie? Lees dan ook mijn andere gratis artikel ‘TikTok voor bedrijven‘ of neem contact op met So-MC voor de mogelijkheden. Meld je aan voor de So! Nieuwsbrief dan blijf je meteen op de hoogte van het meest recente Social Media Nieuws, Trends & Tutorials.
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.