Hoe ‘Visual Search’ het Ecommerce landschap gaat veroveren

Visueel zoeken. Visueel denken. Visueel kopen. Het is er. Zo lanceerde Pinterest de ‘visual lens’ welke binnenkort ook beschikbaar wordt op Snapchat. Deze te gekke nieuwe feature is leuk, handig én marketingtechnisch gezien; briljant.

Visual Search; wat is het?

‘We’ (de consument, de internetter, de businessmannen en vrouwen online, de gamers en iedereen anders) zoeken steeds vaker online. Naar producten. Naar diensten. Naar kennis. Naar; alles wat we willen weten of kopen op dat moment. En dat zoeken online gaat en ‘moet’ steeds sneller. ‘We’ zijn immers gewend om direct de informatie, antwoorden, te ontvangen op ons ingestelde zoekwoord.

En het gaat nu sneller en visueler. Visual Search is eigenlijk niets anders dan het zoeken via een fotootje. Kort gezegd; in plaats van het gebruiken van een zoekwoord in tekst, gebruik je nu een foto. Dus. stel, je wilt een paar Adidas sneakers kopen. Dezelfde die je al hebt maar dan net anders. (Voor sommige doelgroepen werkt het brein nu eenmaal zo ;-)). Je hebt geen zin om om het hele woord te typen maar je hebt de sneakers wel aan. Je gaat naar bijvoorbeeld Pinterest en klikt op het welbekende foto icoontje en maakt een foto of kiest een foto uit je fotobibliotheek. Pinterest zoekt dan meteen alle soortgelijke items die lijken op jouw Adidas sneakers én geeft suggesties voor gelijkgestemde soortgenoten. Hoe leuk, simpel én gaaf is dat?

Uiteraard kun je Visual Search ook in tig andere settings toepassen. Denk aan het moment dat je in een leuk koffiebarretje zit en je de kussens te gek vindt. Of die stoel. Of de koffiekopjes. En je durft de serveerster niet naar het merk te vragen. Dan maak je een foto van het betreffende item, upload het op Pinterest en je krijgt tal van look-a-like alternatieven!

Visual Search

Visual Search; wat is de impact op E-Commerce?

Deze nieuwe functionaliteit gaat harten veroveren. Simpelweg omdat het snel resultaat oplevert én visueel resultaat. We zien meteen of de betreffende Adidas sneaker aan onze wens voldoet of niet. De gebruiker ziet direct soortgelijke producten, kan doorklikken én dus ook kopen. Het is voor de gebruikers dus snel, simpel en gebruiksvriendelijk. Daarnaast beschikt bijna iedere ‘consument’ over een smartphone met camera waardoor het maken van een foto zo ‘common’ is en in het menselijk systeem zit, dat het een kwestie van tijd zal zijn voordat deze feature geadopteerd wordt door ‘de mainstream’.

Kortom; visual search zál impact hebben op het E-Commerce en met name op het M-Commerce landschap. De optie is beschikbaar in Pinterest maar uiteraard wel via de smartphone. Vanaf daar klik je makkelijk door naar het betreffende product en dus één klik verder zit je (als de eigenaar van het Pinterest profiel de links juist hebben aangepast), in de webshop.

Image recognition

Elke functionaliteit die goed loopt, of te wel, die extra omzet, afzet, advertenties, herhalingsbezoeken oplevert, wordt snel gekopieerd. Zo is Snapchat ook bezig met deze Visual ‘Lens’ optie. En ook onze datavriendin Google is al jarenlang bezig met ‘image recognition’.

Daarnaast zal ook inhoudelijk deze functionaliteit meer waarde gaan krijgen. Denk aan het scenario dat je een voedingsproduct inscant, laten we zeggen een overheerlijke aardbeiensmoothie en je direct te zien krijgt hoeveel voedingswaarde dit bijzondere drankje heeft, hoe je het kunt maken en hoe lang je het dient op te drinken alvorens de vitaminen er uit gaan. Om maar wat te noemen. Je snapt het idee. En daar gaat het om. Visual Search is te gek, te leuk en echt een belevenis om zelf te proberen. Dus; ga naar Pinterest via je smartphone en ervaar het zelf!

So. Contact

Wil je meer weten over de nieuwste marketingtrends? Bekijk hier de workshops en of neem gerust contact op voor de mogelijkheden.

 

 

Protected by CleanTalk Anti-Spam