Hoe stel je doelen in Google Analytics

Hoe stel je doelen in Google Analytics

Hoe stel je doelen in in Google Analytics? 

Wat is de rol van jouw website in je marketing? Waar ligt je conversiepunt en hoeveel conversies heb je? Je Google Analytics (of ander website systeem) juist instellen is dé manier om hier achter te komen. Ook handig; het voorkomt eventuele discussies omdat je kunt sturen op de cijfers en niet op meningen, veronderstellingen en dergelijke.

Voordat je je doelen gaat instellen is het belangrijk om te weten welke doelen je gaat meten. Je kunt uiteraard ook meerdere doelen tegelijk instellen. Lees hier de ‘So How To’!

  1. Ga naar het beheersknopje in de linkeronderkant (tandwieltje).

Hoe stel je doelen in Google Analytics

2. Ga naar Doelen

3. Kies ‘Nieuw doel’ 

Hoe stel je doelen in Google Analytics

4. Kies je doel en maak deze concreet. Deze stap bestaat uit 3 gedeeltes:

  1. Doelconfiguratie; kies hier een bestaand doel of een ‘aangepast doel’. Een doel is een actie die op jouw site gebeurd, bijvoorbeeld het aanmaken van een account, een registratie, een aankoop, het doorverwijzen, content downloaden etc.
  2. Doelbeschrijving; hier kies je de naam, bijvoorbeeld ‘Aanmelding’ en selecteer je het type doel. Je kunt kiezen uit:
    • Bestemming
    • Duur
    • Pagina’s/per scherm
    • Gebeurtenis
  3. Doeldetails; kies hier de bestemming, dus bijvoorbeeld de url van de registratie, bedank pagina (let op! de doeldetails worden automatisch gekozen naargelang het type doel). In deze fase kun je ook een bedrag aan de actie toevoegen (handig!). Zo kun je meteen inzichtelijk krijgen hoe belangrijk de website is in het conversie proces.

Hoe stel je doelen in Google Analytics

5. Kies opslaan en ga aan de slag! 

Succes!