De quote uit het rapport van Business Insider over verschuivingen en trends in het digitale landschap, zegt eigenlijk alles;
‘For the last 20 years, digital has disrupted print. For the next 20 years, it will disrupt television.’
Duidelijke taal. De verschuivingen van bedrijven die hun budget van offline, print media, naar online verzetten is groot. En logisch; aangezien ‘de’ consument veel tijd besteedt online, gaat een bedrijf die consument simpelweg achterna.
So. Televisie.
Het kijken van bewegend beeld gebeurt meer dan ooit, op talloze devices en we kijken vaker naar onze vrienden die gek doen op een Snapchat video dan naar traditionele televisie. Althans, sommige doelgroepen. Maar ook die verschuiving van ‘nieuwe content’ (user generated content) naar traditionele content (content gecreëerd door televisiebazen, traditionele media) is enorm. Via Facebook zien we de opmerkelijkste tv fragmenten terug van DWW, RTL Late Night en meer, zonder dat we heel de tv show per se dienen af te kijken. Handig of niet, het is een feit dat dit mediagedrag steeds prominenter in onze samenleving te vinden is.
Daarnaast merken vele TV netwerken dat hun kijkers afnemen. In tegenstelling tot nieuwe TV ‘netwerken’ als o.a. NetFlix die groeien als kool. Nieuwe insiders zijn ingespeeld op de hedendaagse consument;
- content on the go (mobile, whenever, wherever you want)
- flexibel (maand abonnement, het delen van een abonnement met je huisgenoten)
- ‘coole’ content
- groot assortiment van hedendaagse films, unieke series
- in de markt gezet als hip, modern en tof merk waar je simpelweg op social wel over mee moet praten om ‘erbij te horen’…
So. Integratie van Facebook & TV
Facebook maakte het van de week al bekend. Zij gaan zelf TV-shows produceren. Facebook is de op twee na grootste videosite, ter wereld (!). Enkel YouTube en Vevo staan nog een stapje voor.
Daarnaast krijgt Facebook haar eigen app op Apple TV. Hiermee brengt Facebook video direct naar de tv. De video’s die aanbevolen worden zijn op basis van jouw persoonlijke interesses én wat jouw Facebook vrienden geliked hebben.
Met deze strategische zet van Facebook zullen zij niet enkel hun waarde als bedrijf verhogen, maar worden zij nog interessanter als advertentiekanaal naar bedrijven toe. Want voor een adverteerder die weet dat hun video door de juiste doelgroep bekeken wordt én hun vrienden… dat is goud waard. En dan hebben we nog niet eens het feit genoemd dat men via online, sociale, media er veel interessante marketingdata beschikbaar is, zoals:
- hoeveel mensen bekeken de video?
- hoelang bekeken ze de video?
- haakten ze af < 10 secondes?
- op welke plaatsen (geografisch) bekeken ze de video
- etc.
Kortom, de digitale wereld heeft veel los gemaakt op traditionele media, advertentiewereld en die trend zal voorlopig nog niet ophouden. Dit neemt niet weg dat TV en gedrukte media ons medialandschap gaan verlaten. Integendeel. Het zal een verschuiving, integratie zijn maar ook (en eigenlijk- juist) de traditionele kanalen zullen wel blijven bestaan.
So. Rapport inzien?
Wil je het gehele rapport inzien? Stuur een mail naar info (at) So-MC.nl en wij sturen het snel naar je toe.
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.