Inhoudsopgave
Google, het eerste schaap op een ander hekje?
Video op het fotonetwerk Instagram, fotolaagjes op Twitter en Hekjes op Facebook. De functionaliteiten die een bepaald social netwerk kenmerkte, worden sneller dan ooit, gekopieerd. Functionaliteiten ‘convergeren’ en de consument wordt steeds verwender met nieuwe trucjes om hun eigen content te bewerken en te publiceren. En ook Google staat niet stil.
Rennende schapen in Hardwareland
Ook in hardware land beginnen de schapen hun doelen in te stellen op hun Runkeeper; de camera’s in onze smartphones overtreffen elkaar in het aantal pixels, de iPad wordt weer een maatje kleiner en de besturingssystemen draaien in rap tempo door.
De Gebruikers
Dat ‘de’ samenleving mede hierdoor digitaliseert is geen verassing meer. Zowel ouderen als jongeren begeven hun ogen op bewegende schermen en krijgen persoonlijke content toegewezen. De acceptatiegrens ligt laag en ‘de’ consument eigent de nieuwe functies zich al snel toe.
Digitale Oorlog
De meeste netwerken lopen soepel samen. De gebruiker kan Twitter handig koppelen met Facebook, Instagram foto’s worden automatisch opgeslagen in de filmrol (IOS) waarna men die foto’s naar elk netwerk kan doorzetten. Maar soms loopt het ook iets anders. LinkedIN heeft de Twitter Feed eruit gegooid, Tweetdeck heeft de koppeling met Facebook accounts ontzegt en ‘normale’ Windows documenten openen, zonder een aparte App van een derde partij, blijkt ook nog een uitdaging. En oorlog, gecombineerd met de ‘me too’ strategie wordt vaak gedaan uit Angst.
Google; het schaap op een andere dam?
De partijen die volop door blijft ontwikkelen en innovatief buiten het Social straatje is, is Google. Zij ontwikkelen zelfrijdende auto’s, bemoeien zich met duurzame energie en hun Personeelsbeleid oogt zo mensvriendelijk dat men alleen maar kan concluderen dat zij ook buiten hun branche durven te kijken en het schaap wellicht over een andere dam loopt…
Dat al de genoemde partijen zich hebben bewezen, moge duidelijk zijn. Maar wie wordt de grote innovatieve speler in de toekomst die ‘de’ massa schaapjes achter zich aan laat hobbelen…?
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.