Photo by George Dolgikh from Pexels

Gmail for business; vertrouwelijke modus!

Gmail for business; vertrouwelijke modus!

Google is behoorlijk op dreef met haar razendpopulaire mailservice; Gmail. Naast de handige ‘auto fill’ functionaliteit die zij recentelijk gelanceerd heeft (het automatisch invullen van jouw zinnen), heeft zij nu ook de ‘Safe Mode’ als standaard gezet in jouw zakelijke Gmail.

Wat is de Safe mode van Gmail?

Stel je wilt een bericht versturen naar een collega, je manager en-/of derde partij waar vertrouwelijke informatie in staat. Deze informatie mag niet doorgestuurd en-/of geprint worden. Dan biedt Safe mode van Gmail de oplossing. Met deze slimme functionaliteit kun je een bericht ‘beveiligen’ en de ontvanger laten weten dat de content, de inhoud van de betreffende mail, niet geforward, gedownload en-/of geprint mag worden.

Hoe werkt het veilig versturen van Gmail? 

Als je naar je Gmail gaat en je opent een nieuw bericht, zie je onderin een soort ‘taalbalk’ met allerlei functies. In deze functie zie je helemaal rechts een knopje met een klokje. Als je je muis erop zet zegt deze ‘vertrouwelijke modus in-/uitschakelen’.

Klik daarop.

Gmail for business; vertrouwelijke modus!

Je ziet nu een pop-up met 2 vragen;

  1. De vervaltijd; hier stel je in tot wanneer de ontvanger jouw mailbericht kan inzien. Dit kun je instellen variërend van 1 dag tot en met 5 jaar.
  2. SMS toegangscode; hierin kun je instellen of de mail beveiligd dient te worden met een speciale SMS code. (Als de ontvanger geen Gmail gebruikt ontvangt hij een toegangscode per mail.)

Gmail for business; vertrouwelijke modus!

Kies de instelingen die jij wilt en klik daarna op opslaan.

Wat ziet de ontvanger hiervan?

Dat is natuurlijk de grootste vraag. Als ontvanger krijg je een melding. Hierin staat de datum tot wanneer de content in te zien is en de volgende zin:

Opties om de content van deze e-mail door te sturen, af te drukken of te downloaden worden uitgeschakeld voor ontvangers.

Gmail for business; vertrouwelijke modus!

So! Wanneer gebruik je deze functie?

Uiteraard naar eigen inzicht. Maar het is aan te raden als je een vertrouwelijke boodschap wilt overbrengen aan iemand en zeker wilt zijn dat de mail ‘niet even per ongeluk’ doorgestuurd kan worden. Of om een signaal af te geven dat het simpelweg serieuze ‘business’ is wat je aan het doen bent.

So! Meer lifehacks weten?

Neem vrijblijvend contact op met So-MC!