Facebook nu officieel concurrent van Marktplaats

Facebook lanceert vandaag ‘Marketplace’. Waar Facebook eigenlijk al jaren fungeerde als online marktplaats, (meer dan 450 miljoen mensen wereldwijd zoeken en of verkopen producten via Facebook), heeft Facebook vandaag het ook simpelweg officieel benoemd als marktplaats. En ja… daarmee is het dus ook officieel een (in-)directe concurrent van onze oer Hollandsche Marktplaats.

marketplace-newsroom

Facebook Marketplace werkt simpel en snel. Het aanbieden van een product werkt eigenlijk (bijna) het zelfde als het publiceren van een foto enkel met een paar extra velden omtrent het aanbieden van het specifieke product. Facebook is simpelweg slim geweest om dit als aparte rubriek aan te bieden aan haar gebruikers.

Wie is verantwoordelijk voor de betaling?

Facebook neemt geen verantwoordelijkheid over de betalingen, zij bemiddelen enkel tussen vraag en aanbod. De biedende partij kan een bod doen op het gewenste producten of een privé bericht sturen.

Wanneer wordt Facebook Marketplace uitgerold in Nederland?

Precieze data over het gebruik van Facebook Marketplace is nog onbekend. Ze beginnen met het uitrollen van deze faciliteit in o.a. USA, UK, Nieuw Zeeland aan gebruikers van boven de 18 jaar. Prioriteit ligt bij de mobiele gebruikers, daarna gaan zij zich focussen op het aanbieden van Facebook Marketplace aan desktopgebruikers.

Concurrent van Marktplaats?

So… wij denken zeker van wel! Vooral gezien de data strategie van Facebook kunnen zij in de toekomst veel beter gaan inspelen op de wensen van de gebruikers dan Marktplaats.