Elk Social Media kanaal kent haar eigen straattaal. Twitter begon ooit met de inmiddels zeer bekende #hashtags. Facebook deed een poging om deze, jaren later, te integreren. Op Twitter heeft de #hashtag tevens een belangrijke functie; vinden en gevonden worden. Hoe populairder de #hashtag, hoe groter de kans op een Trending Topic. Echter, Twitter neemt ietwat af in haar populariteit en de ‘mainstream’ consument gaat actief mee naar een nu trending kanaal in Social Media land: Instagram.
Op Instagram blijkt 90% van de gebruikers onder de 35 jaar te zijn. Wow! En zij communiceren met versie 2.0 van de #hashtag. Naast enkel #onderwerp, gaat de Instagram straattaal mee met de huidige manier van online communiceren: via emoji’s. Emojimarketing is een belangrijke trend voor de komende jaren. Op Instagram is dit al aan de gang. Zo communiceren we bijvoorbeeld .
Hoe is de evolutie van de #kiss op Instagram?
Als we zoeken op Instagram op #kiss zien we dat de gewone, uitgeschreven #kiss, het meest populair is met meer dan 28 miljoen zoekresultaten. De  en #zijn samen goed voor 330.517 berichten. Dat is nog geen 28 miljoen (een 1,1% van de uitgeschreven versie) desalniettemin zijn de hashtags in opkomst en zullen we de komende jaren zien dat de straattaal op o.a. Instagram gaat veranderen van een uitgeschreven #hashtag naar een #hashtag+emoji.
Waarom gebruiken we steeds meer emoji’s in onze online communicatie?
Er zijn meerdere redenen waarom ‘de’ consument die actief is op social media haar manier van communiceren verandert. Dit zijn een paar motivaties:
- Gemak: een emoji zegt net zoveel als diverse tekens, wat tijd bespaart
- Gevoel: een emoji geeft snel een gevoel, sentiment, weer
- Onderscheidend vermogen: iedere persoon, social media gebruiker, heeft een eigen manier van uiten. Dit kan een bepaalde stijl zijn die iemand bij zichzelf vindt passen
- Op aanraden van: Instagram geeft zelf suggesties bij het typen van een #hashtag. Als je in het rijtje van een door jouw gekozen onderwerp een #hashtag ziet die jij leuk vindt met emoji is het makkelijker (en sneller) om die aan te klikken dan er zelf één te bedenken.
Vooral de laatste reden is interessant. Dat betekend namelijk dat Instagram zelf ook gebruikers motiveert om mee te gaan met de nieuwe ‘Instagram straattaal’ en de formule #hashtag verandert naar #hashtag+emoij.
Wat kan je hiermee als bedrijf; de straattaal van Instagram?
Speel hier op in! Als je ziet dat jouw gebruikers, volgers, fans, klanten, prospects op deze manier communiceren, reply dan op dezelfde wijze. Ga op zoek naar leuke, interessante #hashtags+emoji’s die bij jouw bedrijf en profilering passen.
So. Meer weten of je collega/baas/manager ervan overtuigen dat dit echt waar is ;-)? Neem contact op voor meer informatie!
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.