De groei van messaging apps

De groei van messaging apps

Social Media Landschap stagneert

Het Social Media landschap verandert én stagneert tegelijkertijd. Wetende dat de grote Social Media channels; Instagram, Snapchat, Facebook en LinkedIN bij diverse doelgroepen nog aan terrein winnen doch worden nieuwe spelers eigenlijk geen kans gegund. Het is simpelweg vol, druk en de gebruiker blijft trouw aan deze inmiddels immens grote mediagiganten.

Doch is er een langzame maar grote en belangrijke verschuiving plaats in het gebruik van de Social Media kanalen; ‘men’ gaat steeds vaker communiceren via Messaging apps zoals Facebook Messenger, het van China afkomstige WeChat en uiteraard ook het pareltje van Mark Zuckerberg; WhatsApp. De discussie of een Messenger App ook een Social Media kanaal is, blijft bestaan maar dat is nu even niet aan de orde ;-).

De groei van Messaging apps

BI Intelligence heeft het gebruik van de vier grote Messenger apps bij elkaar opgetelt (Facebook Messenger, WhatsApp, WeChat en Viber) en vergeleken met het aantal gebruikers van de vier grote Social Media kanalen (Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn). De groei zit duidelijk in het gebruik van Messaging apps. Dat is niet echt verrassend aangezien Messaging apps een ander imago hebben, meerdere doeleinden hebben en hiermee dus ook (theoretisch) meer mensen en doelgroepen kunnen bereiken, wat ze ook doen.

Groei van Messaging Apps
Bron: BI Intelligence

Marketing middels Messaging apps

Nu de digitale hamvraag; wat zijn de consequenties van de groei van Messaging apps voor de marketing van jouw bedrijf? Afhankelijk van diverse factoren (branche, type bezoekers, doelen en doelstellingen, gewenst imago e.d.) is het goed om als directeur, marketeer, ondernemer op de hoogte te zijn van de kansen die Messaging Marketing biedt (denk aan Stories, cross posting van Stories, Chatbots, A.I.). De groei wordt steeds groter en de mogelijkheden op het gebied van promotie, klantenservice en retentie zijn groot en zullen alleen maar toenemen.

Volg een Messaging Apps training bij So-MC, the Social Media Company!

So-MC, the Social Media Company, organiseert in-house trainingen op diverse niveaus op het gebied van Social Media en Messaging Apps. Uiteraard wordt er gekeken naar het doel van het bedrijf en worden alle trainingen op maat gemaakt. Interesse? Neem vrijblijvend contact op.