Google Plus voor bedrijven is live!

In juli dit jaar kondigde Google het nieuwe social network aan. Eerst middels exclusieve openingen, wat later veranderde in een ‘open’ netwerk. In drie maanden tijd groeide het netwerk van 1,7 miljoen gebruikers (op 4 juli j.l.) naar 43,3 leden op 22 september. Niet slecht voor een startend netwerk.

– Juli 4 – 1.7 miljoen leden
– Juli 9 – 4.5 miljoen leden
– Juli – 10 miljoen leden
– September 9 – 28.7 miljoen leden
– September 22 – 43.4 miljoen leden*

Door de toename van particulieren op de site, konden de meeste bedrijven niet wachten om hier ook aanwezig op te mogen zijn. Google adviseerde destijds enthousiaste zakelijke gebruikers niet toe te laten (en delete zelfs accounts).

Maar nu is het zover! Google Plus is geopend voor bedrijven! Binnen nu en twee dagen is het helemaal openbaar, nu kunnen sommige bedrijven wel en andere niet, een bedrijfspagina aanmaken. Of dit te maken zou kunnen hebben met de eerdere, gewenste inschrijving vanuit Google Plus, zou zo maar eens kunnen maar is geen feit (voor zover bekend). Bekijk hier het promo filmpje van Google.

Aanmaken van een Google Plus pagina 

Een pagina aanmaken is vrij simpel en werkt eigenlijk hetzelfde als het aanmaken van een Google Plus prive profiel. De cirkels, hangouts zijn er ook bij aanwezig, waardoor je effectief kunt communiceren met de juiste doelgroepen.

Het verschil zit hem in het kunnen toevoegen van bepaalde informatie in het profiel. Zo bevat een bedrijfspagina de mogelijkheden om openingsuren in te vullen, en informatie over het bedrijf. Ook worden automatisch kringen aangemaakt met o.a.:
> Klanten
> Medewerkers
> VIP’s

(Waar in tegenstelling tot het persoonlijke profiel de kringen automatisch ingedeeld zijn in o.a. Vrienden, Zakelijk en Familie.)

Bij het aanmaken van een profiel, kan men kiezen uit vijf opties:
> Lokaal bedrijf
> Product of merk
> Stichting / instituut / organisatie
> Entertainment of sport
> Overig

Lokale bedrijven

Voor lokale bedrijven heeft Google aparte functionaliteiten in het leven geroepen, zoals het weergeven van de vestiging via een Google Map en het kunnen toevoegen van een telefoonnummer. Een logisch vervolg zou kunnen zijn dat Google Places wordt geïntegreerd in de bedrijvenpagina, echter dienen deze pagina’s apart beheerd te worden. Er is (nog?) geen koppeling tussen Google Places en Google Plus Business Profiel. Hopelijk komt dit in de toekomst, want dat zou het beheer voor de social media verantwoordelijke, in een organisatie, vereenvoudigen.

Beheer & onderhoud

Ja, het is mogelijk om vanuit een bestaande Google Plus prive account een bedrijven pagina aan te maken. Zelfs meerdere pagina’s. Echter, kan het beheer (in tegenstelling tot bij Facebook Bedrijvenpagina’s) niet worden gedeeld. Het is dus zeker te adviseren om het account van een bedrijf, merk, organisatie te koppelen en op te laten zetten door degene die ook in de organisatie verantwoordelijk is voor het onderhouden van de pagina. Het enige wat niet ingesteld kan worden is de ‘vanity’ url. Jammer, want dit is wat een site, profielpagina, juist net even af kan maken.

Op moment van schrijven zijn er een aantal voorbeelden die Google Plus actief ‘promoot’, zoals Google Plus profiel van YouTube, Google Plus en Creative Sandbox. Nu heeft YouTube ‘nog maar’ 780 plus 1, maar ik ben benieuwd hoe snel dit gaat stijgen.

Beeldmerk

Google Plus heeft een apart beeldmerk in het leven geroepen, om visueel kenbaar te maken dat het een onderdeel is van Google Plus, enkel voor zakelijke doeleinden. Het logo is typisch Google: clean met een wel aparte kleur voor Google maar wel de herkenbare ‘G’.

Like 1+

Uiteraard is het doel van Google dat bedrijven actief gaan worden op Google Plus, beter vindbaar zijn en men elkaar ‘Plus 1′ gaat geven (en uiteindelijk meer te verdienen met AdWords). De concurrent van de welbekende en beroemde Like die in elke media terug komt. Hoe het +1 op dit moment werkt, is nog niet helemaal duidelijk. Sommige pagina’s hebben al een plus gekregen via de zoekmachines, maar deze worden (blijkbaar) niet verwerkt in het aantal wat gecommuniceerd staat op het profiel. Een Amerikaanse tester beweert dat men pas een +1 krijgt zodra het particulier het bedrijf in een van zijn of haar ‘cirkels’ heeft toegevoegd.

Google Search

En dan de grote vraag; wat en hoe wordt Google Plus voor bedrijven gerelateerd in het vooralsnog belangrijkste product van Google: Google Search?

Als men een “+” voor de bedrijfsnaam, merk in typt in de zoekmachine, komt men automatisch bij de Google Plus bedrijvenpagina. Kortom, hiermee duidt Google haar machtspositie aan. Mocht ‘de massa’ dit gaan doen, kunnen bedrijvenpagina’s dus erg hoog ranken in Google. Zie ook de officiële video van Google hierover.

Verificatie

Iedereen kan in deze situatie een zakelijk profiel aanmaken voor een merk, bedrijf. Google beweert dat door middel van verificatie en de link naar de website, dit kan beheersen. We zullen zien hoe dit in de komende weken zich gaat ontwikkelen.

Aangezien dit vers van de pers komt, is het ook voor ons erg nieuw. Vandaar de vraag om jullie ervaringen te delen.

So! Meer weten over Google Plus en Social Media?

Neem contact op met So-MC.

Protected by CleanTalk Anti-Spam