Inhoudsopgave
{So! How To} IP adressen uitsluiten in Google Analytics
Google Analytics blijft één van de meest populaire programma’s op het gebied van webstatistieken. Eén ding is zeker belangrijk als je actief aan de slag gaat met deze data; het uitsluiten van IP adressen. Doe je dit niet, kan jouw bezoekersaantallen een vertekend beeld geven. Stel dat je een webshop runt en deze zelf vanaf thuis en kantoor bezoekt. Op zich niets mis mee, maar als je dit een paar keer per week doet, zijn je originele bezoekerscijfers dus anders. Kortom, tijd om je filters in Google Analytics in te stellen en te gaan sturen op enkel zuivere data.
In deze post wordt uitgelegd hoe je in vijf stappen IP adressen uitsluit in Google Analytics.
Stap 1
Open je Google Analytics en ga naar het ‘bloemetje icoon’ met de naam Beheerder rechtsonder.
Stap 2
Je komt nu in het volgende scherm (als beheerder). Let op! Afhankelijk van het type rechten wat je hebt, zie je bepaalde functionaliteiten wel of niet. Klik op Filters.
Stap 3
Nu kom je in het gedeelte waar je een paar acties gaat uitvoeren. Kies eerst Filter Toevoegen.
Stap 4
Ga dan naar:
- Nieuw filter maken
- Filternaam: dus bijv. Kantoor
- Filtertype: kies
- Uitsluiten | Verkeer van de IP-adressen | Die gelijk zijn aan
- IP-adres; vul hier het IP adres in wat jij wilt uitsluiten.
Ga naar een IP-look up site (link) en deze site pakt automatisch jouw ip. Kopieer deze en plak de cijferreeks in dit veld.
Stap 5
So. Klaar. Optioneel: je kunt in je Google Analytics noteren dat je deze actie hebt uitgevoerd. Mocht je later namelijk terugkijken in je statistieken en je ziet je bezoekersaantallen verminderen, kun je het herleiden.
Google Anlaytics video tutorial
Wil je meer leren over dit mooie, gratis statstiekenprogramma? Bekijk hier de videotutorial van So-MC, the Social Media Company en doe gelijk mee. Heb je een andere vraag over digitale marketing of interesse in één van de programma’s, workshops? Neem dan contact op.
Eigenaar So-MC, Social Media Manager Cursus & App. Passie voor digitale marketing & concepten.