So-MC adviseert en organiseert inmiddels al weer bijna zeven jaar lang bij diverse organisaties op het gebied van Social Media Marketing en Digitale Communicatie. Welke fouten in de praktijk zien wij en kunnen wij delen zodat we hiervan kunnen leren? Lees én leer hier meer over ‘veel gemaakte fouten op Social Media’.

5 veel gemaakte fouten op Social Media

1. Dezelfde content publiceren op alle Social Media channels

Dit, vaak onbewuste ‘beleid’, zie je veelal bij organisaties die Social Media ‘erbij’ doen. Er wordt een bericht gemaakt en die klakkeloos gedeeld op alle mogelijke Social Media kanalen. Zonder in te leven of:

  1. de Fan/Volger hier op zit te wachten
  2. de visual zichtbaar is op het diverse kanaal (de afmetingen van Facebook zijn anders dan van LinkedIN)
  3. het aantal tekens en de manier van communiceren hoort bij het gekozen channel en doelgroep (op Facebook slaat de #Hashtag niet aan, op Twitter en Instagram heeft deze bijvoorbeeld nog steeds een belangrijke, populaire functie).

Men is al blij om te zien dat er content is en dat dit gedeeld wordt. Advies; leef je in in de doelgroep die jouw bedrijf volgt, en wat de ‘straattaal‘ is van elk Social Media channel.

2. Links in Instagram posts communiceren

Deze fout is logisch. Op Facebook, Twitter, LinkedIN en uiteraard websites kunnen we als Social Media beheerders, snel een link toevoegen met als doel om bijvoorbeeld meer traffic naar je eigen site te creëren. Op Instagram werkt dat helaas (nog) niet zo. Veel contentpublishers posten (zie punt 1) snel een bericht. En ja… soms met link. Op Instagram heeft dit simpelweg geen nut, geen functie en is dus niet relevant. Sterker nog; het staat soms wat ‘dommig’ en niet professioneel. Dus Social Media Managers; hierbij de alternatieven; als je mensen naar je site wilt doorsturen via Instagram, zet dan:

1> een goede Instagram Advertising campagne op

2> zet in je post ‘Link in bio’, waarin je in je biografie uiteraard de juiste link hebt staan 😉

PIXZ Instagram link in bio

3. Enkel ‘eigen’ content gebruiken

Content van andere kanalen, ‘content curatie’ is een mooie manier om jouw contentstrategie aan te vullen. Uiteraard dient de content een relevante link te hebben naar jouw organisatie, in de ogen van de doelgroep.

Veel organisaties kiezen er voor om enkel ‘eigen gemaakte content’ te delen. Op zich kan dit een succesvolle strategie zijn. Echter ons advies is om ook gebruik te maken van relevante content die al voorhanden is. Bij de popluaire Facebook page van B&B Zee van Tijd werken we samen met diverse lokale partners. Dit wordt ook door hen als erg leuk ervaren (Bedankt Wanda Wandelt in dit geval ;-)).

Content curatie So-MC

4. Traditionele huisstijl versus Social Media stijl 

Veel afgestudeerde communicatieprofessionals zijn getraind in het denken in traditionele huisstijl. En voornamelijk met een goede reden; een herkenbare huisstijl zorgt simpelweg voor betrouwbaarheid. Echter anno 2018, is jouw zakelijke stijl van communiceren net zo belangrijk alleen dient het beleid aangepast te worden naar ‘Social Media Stijl’. Een flyer, site kun je op maat laten maken. Een Facebook Post, Instagram Story en of een Tweet, heeft richtlijnen die al voor jou bepaald zijn, denk aan aantal tekens, eisen omtrent visualisaties. Echter kun je hier wel slim op in spelen om ook die betrouwbaarheid online te krijgen. De oplossing is om een Social Media beleid te (laten) maken waarin zaken omtrent de Social Media (huis-)stijl worden vastgelegd. Zo krijg je een uniforme communicatiewijze maar toch met inlevingsvermogen per channel.

5. De mythe omtrent Social Media Video; op Instagram scoren foto’s beter dan video’s 

Wie de Social Media trends een beetje volgt wordt platgegooid met het fenomeen Social Media Video. Marketinggoeroes beweren dat Social Video ‘is taking over’. Gezien diverse analyses, feiten e.d. is die claim niet onterecht. Enkel; bedenk goed dat op dit moment op bijvoorbeeld Instagram foto’s beter scoren dan video. Je kunt dus je gehele contentmarketingstrategie én budget inzetten op video; maar ook video blijft slechts een middel. Kortom; bedenk goed van te voren waarvoor je foto’s, gifs, video’s wilt gebruiken en blijf de focus houden op jouw eigen fans, klanten en volgers.

So! Meer weten over Social Media Marketing?

Neem contact op met Maria van So-MC.

 

Protected by CleanTalk Anti-Spam