Inhoudsopgave
80% van de marketeers gebruikt AI. Uit onderzoek blijkt: geen hype, maar noodzaak
AI is geen hype meer, het is een vast onderdeel van social media management. Uit het Hootsuite Social Media Trends 2025 onderzoek, gebaseerd op antwoorden van 3.843 respondenten, blijkt dat 80% van de marketeers AI gebruikt voor contentcreatie, strategie en beeldbewerking. Wat betekent dit voor jouw social media aanpak?
AI-gebruik in social media: onmisbaar
De cijfers uit het onderzoek van Hootsuite (2024) spreken voor zich:
- 80% van de marketeers gebruikte in 2024 AI om tekst te bewerken (+19% groei t.o.v. 2023)
- 77% schrijft volledige social media teksten met AI (+17% groei t.o.v. 2023)
- 72% herschrijft en reviseert teksten met AI (+95% groei t.o.v. 2023)
- 42% bewerkt afbeeldingen met AI (+180 groei t.o.v. 2023)
- 41% genereert beelden met AI (+86 groei t.o.v. 2023)
Ondanks het aantal respondenten geen ‘representatieve deelname’ vertegenwoordigt is het signaal duidelijk; AI wordt niet alleen vaker gebruikt, maar ook breder ingezet. Het versnelt het marketing- & contentproces én verbetert de output (als je het goed inzet ;-)). Social media marketeers die AI slim inzetten, besparen niet alleen tijd, maar verhogen ook de effectiviteit van hun content en campagnes.
Bron: HootsuiteÂ
Waarom AI niet meer weg te denken is
De manier waarop social media content wordt gemaakt, is voorgoed veranderd. AI maakt het mogelijk om:
- Meer content te produceren in minder tijd; 48 tot 72 posts per week is de nieuwe norm, uiteraard afhankelijk van het doel, type en de omvang van je organisatie. (Laat zulke cijfers je niet afschrikken als kleinere organisatie; het gaat nog steeds om de kwaliteit van je content in combinatie met de juiste marketing- & social media strategie).
- Consistentie te bewaken zonder steeds opnieuw het wiel uit te vinden, denk het aan trainen van je AI tool om jouw tone of voice, contentstijl goed te herkennen en te kunnen gebruiken; bijvoorbeeld via Custom GPT’s (leer dit ook in onze AI Masterclass).
- Snel nieuwe ideeën te genereren zonder urenlang te brainstormen. Met een ‘Large Language Model’ zoals Perplexity, Claude, Gemini of ChatGPT, kun je razendsnel tot nieuwe ideeën komen, op basis van jouw (unieke) kenmerken, producten of diensten (bekijk ook deze video; de beste AI tools voor Marketeers).
- Data-gedreven beslissingen te nemen voor betere engagement; AI Tools zijn rationeel.
Volgens het onderzoek van Hootsuite ziet 69% van de marketeers AI als een onmisbaar hulpmiddel om efficiënter en strategischer te werken. Dit betekent dat AI niet langer optioneel is, maar een standaard onderdeel van je werkwijze wordt, is en blijft.
Hoe start je met AI voor je social media? 5 takeaways
Wil je AI inzetten, maar weet je niet waar te beginnen? Hier zijn vijf concrete stappen:
- Begin klein: Start met simpele taken zoals tekstbewerking of het genereren van caption-ideeën.
- Begin met analyseren: Gebruik AI om social media data te analyseren, bijvoorbeeld door mee te denken met populaire onderwerpen voor jouw doelgroepen.
- Maak een begin van een strategie: Laat AI helpen bij het structureren van je contentplanning.
- Train het geheugen: Gebruik tools zoals ChatGPT en geef consistente input zodat AI jouw stijl en tone of voice beter begrijpt.
- Maak content: Zet AI in voor het genereren van teksten, afbeeldingen en social media posts die passen bij jouw doelen, jouw bedrijf en jullie content.
Zorg wel dat je uniek blijft met wat je doet. Als je een AI Tool generieke instructies geeft, krijg je generieke output terug. (En je wilt als bedrijf/organisatie nog wel uniek blijven in de ogen van je klant en-/of volgers).
Ontdek de 4 beste AI Tools voor Marketeers
Wil je zelf je AI Skills verbeteren met handige tools? Bekijk dan deze video over de ‘4 beste AI Tools voor Marketeers’ en abonneer je op ons YouTube kanaal;
Hoe jij AI slim inzet voor social media
Veel marketeers gebruiken al AI, maar er liggen nog genoeg kansen; hoe zorg je ervoor dat AI-content past bij jouw merk en niet generiek of onpersoonlijk aanvoelt? Leer meer hierover in onze AI Masterclass of neem contact op voor de mogelijkheden; we helpen je graag.