Nieuwe update van Google Analytics!

Google is de laatste tijd al haar programma’s aan het updaten. Zo hebben we kennis mogen maken met de nieuwe interface van GMail, Google Docs en Google Agenda.

Dat Google Analytics regelmatig nieuwe functionaliteiten erbij krijgt is voor de meeste websitebeheerders een mooie bijkomstigheid. Naast het meten van de standaard wensen zoals, bezoeken, tijdsduur en de letterlijke & figuurlijke herkomst van bezoekers voldoet GA aan meer wensen.

Google Analytics Update So-MCVoor e-marketeers en MKB-ers met een webwinkel is GA een must. Kijken waar je klanten en prospects afhaken, wat de site loyaliteit is. Dat ‘moet’ je willen weten als online ‘eigenaar’ van je winkel.

Maar ook vanaf welk device jouw bezoekers je site zien. Op basis van die feiten kan je namelijk veel gerichter door ontwikkelen. Zelf merk ik het ook bij een aantal klanten en meet ik het wekelijks in een Internet Dashboard, en dan is de conclusie bij diverse merken: het verkeer van de iPad overstijgt nu al het verkeer van de iPhone. Uiteraard is dit afhankelijk van het product, bedrijf, merk, doelgroep. Maar toch. Met die informatie in je achterhoofd weet je dat je als bedrijf je je kan gaan richten op het ontwikkelen van een iPad – friendly site / app in plaats van te focussen op enkel een smartphone App.

Google Analytics Update - Mobile

 

Ook de nieuwe versie van GA bevat meer aandacht voor ‘Mobile’. Zo zijn er diverse rapporten waaruit je direct kan zien vanaf welke hardware jouw bezoeker jouw site ziet, en het percentage mobile vs non-mobile.

Via een ‘pop-up’ zie je direct een foto van de mobiele device. Handig.

Daarnaast kan men Real Time statistieken zien. Handig om te meten wat de impact is van bijv. Social Media in jouw campagne en hoeveel  mensen er vanaf Twitter jouw (actie-)site bezoeken. Real Time wordt vanaf volgende week een standaard functie in GA.

 

In de nieuwe versie wordt ook aandacht besteedt aan het Multi Channel ‘issue’. Zo kan je als marketeer / eigenaar precies zien welke sites / leads belangrijk zijn voordat zij een aankoop doen. In het fimpje hieronder van Google leggen zij het goed uit. Het is net als met sport, een doelpunt valt door samenwerking van het team (in dit geval bijvoorbeeld diverse banners, links en advertentie campagnes):

 

Kortom, we love Google Analytics en zie met veel zin de nieuwe update tegemoet!

Bron: GA